Publicat el 13/12/2018

L’1 de gener de 2019 entra en vigor la tarifa plana metropolitana de transport públic, que permetrà moure’s entre tots els municipis de la Metròpolis Barcelona al preu d’una zona tarifària. La mesura reduirà el cost dels trajectes i facilitarà el canvi d’hàbits de la ciutadania cap a una mobilitat més sostenible.

Viatjar en transport públic, per exemple, entre Tiana o Montgat i Sant Cugat del Vallès, o entre un d’aquests dos municipis i Sant Andreu de la Barca, pot costar fins la meitat a partir del 2019. És quan entrarà en vigor la tarifa plana metropolitana de transport públic, que permetrà moure’s entre tots els municipis de la metròpolis al preu d’una zona tarifària.

Reivindicació històrica dels molts municipis
A partir del mes de gener, ja no serà necessari usar un títol de transport de dues zones per fer viatges dins l’àrea metropolitana. Serà suficient comprar una T-10 d’una zona per 10,20 euros (segons tarifes 2018) en comptes dels 20,10 que costa la de dues zones. L’estalvi serà del 49%. I si es tracta de la T-Trimestre o la T-Jove, l’estalvi serà d’un 26%.

Els municipis més propers al Maresme que s’integraran a la tarifa plana metropolitana són els 6 del Vallès Occidental: Badia, Barberà, Castellbisbal, Cerdanyola, Ripollet i Sant Cugat. El nou sistema de tarifa plana impulsat per l’AMB , i aprovat per l’ATM, cobrirà així tota l’àrea metropolitana, els 36 municipis que la formen, i farà efectiva una reivindicació històrica dels veïns i alcaldes de les localitats de la metròpolis que pertanyen a la segona corona tarifària.

Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, explica que la voluntat de l’ens en aquest sentit és que “els 36 municipis que formen la Metròpolis Barcelona funcionin amb una única zona tarifària, amb les condicions de zona 1, amb el corresponent estalvi econòmic que això tindrà en el preu dels bitllets i dels títols de transport públic”.

La mesura “soluciona una situació anòmala”, ha explicat el director de Mobilitat de l’AMB, Joan Maria Bigas, perquè hi havia 18 municipis de l’àrea metropolitana tenien una tarifa diferent, “quan és incongruent perquè estan dins el continu de la metròpolis i tenen un transport de caràcter urbà”.

Impuls per canviar d’hàbits i reduir la contaminació
Unes 200.000 persones es veuen afectades cada dia per les cues en les hores punta als accessos de Barcelona. Això es tradueix en 52.000 hores perdudes i un malbaratament de 137 milions d’euros anuals. Al Maresme, els desplaçaments amb vehicle encara representen el 50,8% del total. Amb l’aplicació de la tarifa plana metropolitana es calcula que es reduiran 2,8 milions de viatges en vehicle particular a tota l’AMB i el que és més important, s’estalviaran l’emissió de 9.500 tones de CO2, 30 tones de NOx i 1 tona de partícules fines.

Deixa un comentari