Publicat el 30/09/2019

Com es pot mantenir el cervell sa? Una dieta equilibrada, mantenir-se actiu física i intel·lectualment o participar en activitats socials, són algunes de les claus

Des d’avui, dilluns 30 de setembre, fins al proper 4 d’octubre la Societat Espanyola de Neurologia (SEN) impulsa la celebració de la Setmana del Cervell 2019. Una iniciativa que, amb el lema “Un cervell sa , en un cos sa “, vol fomentar la importància de tenir cura del cervell per prevenir malalties neurològiques.

La SEN estima que fins a un fins al 16% de la població espanyola pot patir algun trastorn neurològic, el que significa que uns 7 milions de persones a Espanya pateixen algun tipus de malaltia cerebral. La migranya, relativament benigna però amb un impacte molt negatiu en la qualitat de vida dels qui la pateixen, l’ictus, malalties neurodegeneratives (com la malaltia d’Alzheimer o la malaltia de Parkinson) i l’epilèpsia, són les patologies neurològiques més freqüents en el nostre país. No obstant això una dieta equilibrada, mantenir-se actiu físicament o participar en activitats socials, són algunes de les claus per ajudar el nostre cervell a mantenir-se sa i que afavoriran la nostra salut en el futur. “El cervell és un dels òrgans més importants del nostre cos, però perquè funcioni correctament és necessari cuidar-lo. A més, a diferència d’altres òrgans quan tenen problemes, el nostre cervell no fa mal, per la qual és que és molt comú que se’ns oblidi l’important paper que té el nostre cervell en la nostra salut en general, que no dediquem prou temps a fomentar el seu correcte estat de manera o que els primers símptomes de les malalties neurològiques passin desapercebuts tant per als pacients com els familiars “, comenta el Dr. Juan Carlos Portilla, vocal de la Societat Espanyola de Neurologia.

Per aquesta raó, la SEN recomana mantenir hàbits beneficiosos per al cervell des d’edats primerenques amb l’objectiu no només de cuidar aquest òrgan, sinó per tenir una major probabilitat d’envellir sense seqüeles neurològiques. I és que, mals hàbits saludables en edats mitjanes de la vida poden tenir la seva repercussió dècades després, generant problemes cerebrovasculars o incrementant el risc de demència. “Per contra, fer exercici físic de manera regular, evitar el sedentarisme, mantenir-se actiu intel·lectualment i controlar els factors de risc vascular (com la tensió arterial i / o la diabetis) han demostrat benefici per al cervell a totes les edats, fins i tot en pacients que ja pateixen una malaltia neurològica “, assenyala el Dr. Juan Carlos Portilla. “A més, activitats que fomentin l’estimulació cognitiva com llegir, ballar, conversar, acudir a esdeveniments culturals o un altre tipus d’activitat social també augmenten la resistència del nostre cervell davant les malalties neurodegeneratives, com l’Alzheimer- i ajuden a prevenir-les”.

Principals recomanacions per mantenir un cervell sa:

  • Mantenir-se actiu intel·lectualment realitzant activitats que estimulin l’activitat cerebral com: llegir, escriure, ballar, escoltar música, participar en jocs de taula, realitzar activitats manuals, acudir a esdeveniments cultuals, resoldre mots encreuats, aprendre un nou idioma, viatjar, conversar …
  • Potenciar les relacions socials i afectives evitant la incomunicació, l’aïllament social. També participant en activitats de grup, col·laborant amb la societat, etc.
  • Evitar l’estrès i tenir una actitud positiva davant la vida. El riure pot ser el millor aliat.
  • Practicar exercici físic moderat de forma regular i evitar el sedentarisme. Bé sigui mitjançant la pràctica d’un esport o realitzant un o dos passejos diaris d’almenys 30 minuts.
  • Portar una dieta equilibrada, evitant l’excés de pes. La dieta mediterrània tradicional és la ideal per al cervell, perquè és baixa en sucres refinats i en greixos saturats, però rica en verdures, fruites i peixos. Tampoc es recomana abusar de la sal.
  • Evitar el consum de tòxics com alcohol, tabac i drogues.
  • Dormir amb un son de qualitat i amb una durada adequada. En adults es recomana dedicar entre 7 i 9 hores diàries.
  • Controlar els factors de risc vascular, com la tensió arterial, la diabetis o la hiperglucèmia. La hipertensió és el principal factor de risc de malalties cerebrovasculars com l’ictus, però també per a moltes altres malalties neurològiques.
  • Protegir el cervell contra les agressions físiques de l’exterior mitjançant la utilització del casc o del cinturó de seguretat. Has prevenir les conseqüències dels accidents, especialment els laborals i els de trànsit.

Més informació a: www.semanadelcerebro.es – http://ajuntament.barcelona.cat/educacio/ca/setmana-del-cervell

 

Deixa un comentari