Publicat el 04/02/2021

L’objectiu és contribuir a l’aprenentatge de sistema braille de forma lúdica i inclusiva, amb una metodologia basada en el joc, la motivació i la igualtat d’oportunitats

El Grupo LEGO® i la Fundación Lego® en col·laboració amb organitzacions i entitats representants del col·lectiu de persones amb discapacitat visual de diferents països, entre les quals es troba l’ONCE, ha creat el Lego® Braille Bricks, un material amb una metodologia que pretén fer visible el braille mitjançant les tradicionals peces de Lego®.
Aquest material compta amb peces amb els punts del signe generador del braille combinant en cada peça una lletra o caràcter en braille i que, a més, compta amb la seva equivalència impresa en tinta. És un recurs inclusiu per a l’aula en la qual l’alumnat amb i sense discapacitat visual pugui descobrir el braille, al mateix temps que tots els estudiants comparteixen el joc.

L’ONCE, a través de la col·laboració amb la Fundación Lego®, distribuirà  a Catalunya les 150 unitats de Lego® Braille Bricks que l’han estat cedides per l’entitat.
* Barcelona: 124
* Girona: 17
* Lleida: 3
* Tarragona: 6

La distribució s’inicià a finals de gener i continuarà al mes de febrer als Centres Educatius en les aules que tinguin escolaritzat alumnat amb ceguesa, sordceguesa o discapacitat visual greu de les etapes de 2n cicle d’Educació Infantil i 1r cicle d’Educació Primària. La portaran a terme els mestres de suport itinerants del Servei Educatiu compartit del departament d’Educació i ONCE CREDV/CRE ONCE Barcelona, que ocasionalment poden estar acompanyats per representants de les dues Institucions.

El kit LEGO® BRAILLE BRICKS inclou unes 250 peces retolades amb lletres en tinta i braille en relleu. L’objectiu és contribuir a l’aprenentatge de sistema braille de forma lúdica i inclusiva, amb una metodologia basada en el joc, la motivació i la igualtat d’oportunitats.
Cada kit inclou peces amb l’alfabet complet, els números del 0 al 9 i els signes matemàtics i de puntuació més habituals. Les peces són compatibles amb les tradicionals, de manera que es fomenta la inclusió i la utilització del joc per tot l’alumnat (sempre, majors de 3 anys).
La idea és facilitar l’aprenentatge de sistema braille, a través del joc, de forma natural, utilitzant la creativitat i curiositat de l’alumnat. Com que les peces compten amb lletres en tinta i braille, les possibilitats de joc es multipliquen, com ho demostren les 90 activitats que es proposen.
Es poden fer diferents activitats, des de les purament manipulatives per iniciar l’aprenentatge (col·locació de les peces i foment de l’exploració manual) fins al desenvolupament de diferents competències cognitives, motores, sensorials, espacials, socials, artístiques… “Aquesta és una bona eina per jugar i conscienciar, però convé recordar que per aprendre braille de manera funcional cal accedir a aquest sistema de lecto escriptura amb materials que presentin la mida oficial i el suport habitual (paper o línia braille). Només així es pot garantir que l’alumnat que ho necessiti aprengui braille adequadament”, destaca Manel Eiximeno, director de el Centre de Recursos Educatius d’ONCE Catalunya.
La totalitat de les activitats, en anglès, poden consultar-se en la web https://www.legobraillebricks.com/
Foto: Kit Lego Braille, Alumne: Bernat Benito – Escola Soler de Vilardell de Sant Celoni

 

Deixa un comentari