Publicat el 11/11/2021

El 2021 han augmentat les usurpacions d’immobles (de gener a setembre 367, mentre que el 2020 van ser en el mateix període 136). També s’ha incrementat el número d’intents frustrats (128 el 2021 i 27 el 2020). Aquestes dades s’han donat avui a la Junta Local de Seguretat

La Junta Local de Seguretat que ha tingut lloc avui dimecres, 10 de novembre, ha tractat de manera exhaustiva la problemàtica de les ocupacions d’habitatges i els problemes col·laterals que comporta: generació d’inseguretat i trencament de la convivència a la ciutat, així com també la dificultat que comporta la reincidència i la multireincidència per solucionar aquesta xacra (la Junta de Portaveus, del passat 29 d’octubre, va aprovar per unanimitat una Declaració a favor de reformar el Codi Penal per agreujar la multireincidència).

Amb dades, de gener a setembre de 2021 s’han produït a Mataró 367 usurpacions d’immobles (una mitjana mensual de 40), mentre que el 2020, en el mateix període perquè així les dades siguin comparables, se’n van consumar 136 (la mitjana és de 15 mensuals).

Pel que fa als intents d’ocupació que es van poder evitar, aquest any s’han impedit 128 usurpacions (de gener a setembre), mentre que el 2020 en el mateix període en van ser 27.
Moltes de les usurpacions frustrades és gràcies també a l’activa col·laboració de la ciutadania en la detecció i denúncia d’aquests fets.

Una de les conseqüències que es deriva de les ocupacions il·legals és la utilització il·lícita de l’energia elèctrica: el 2021 es van detectar 92 fraus elèctrics els primers nou mesos de l’any mentre que el 2020 se’n van destapar 71 casos.

La lluita contra l’ocupació d’habitatges també comporta identificar les persones usurpadores. Així, el 2021 se n’han identificat 404 i el 2020 en van ser 239.

El maig de 2017 es va crear la Unitat de Convivència i Civisme (UCC) de la Policia Local que específicament està orientada a la prevenció i lluita contra les usurpacions d’immobles i el maig de 2020 l’Ajuntament va posar en marxa un protocol que permet decretar la inhabitabilitat d’immobles davant aquells casos en què es detecten irregularitats o danys que afectin a la solidesa estructural dels mateixos, l’habitabilitat o per deficiències que afectin a la salubritat.
En el marc d’aquesta competència, l’Ajuntament pot desplegar tots aquells instruments que siguin necessaris, fins i tot sancions, quan els propietaris no compleixin les seves obligacions de conservació i de bon ús dels mateixos. L’objectiu és evitar l’existència d’habitatges buits o mal conservats a la ciutat, especialment si suposen un risc per a les persones.

Per a la intervenció d’aquests habitatges ocupats de risc, l’Ajuntament s’ha dotat d’un equip transversal format per diferents serveis: Policia Local, Habitatge/Urbanisme, Salut, Benestar Social i Mediació. Durant els dos anys de vigència d’aquest protocol s’han fet 19 actuacions de desallotjament per risc que equival a 102 immobles desocupats (pisos, cases, naus industrials, solars o locals): el 2020 es van fer 8 intervencions i es van desallotjar 52 immobles i el 2021 (de gener a setembre) en van ser 50 els immobles desallotjats en 11 intervencions.

Redacció
Imatge: Reunió de la Junta Local de Seguretat
Font: Ajuntament de Mataró

 

Deixa un comentari

Especial Festes de Nadal