Publicat el 30/05/2017

La catorzena edició dels Premis el CAC a l’escola ha rebut 98 treballs. Per primer cop s’hi han incorporat treballs de formació professional bàsica i dels cicles formatius de grau mitjà i superior

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), el 29 de maig, va lliurar els Premis el CAC a l’escola, adreçats a l’alumnat i al professorat dels centres educatius de Catalunya i que tenen com a objectiu fomentar l’educació en comunicació audiovisual en l’àmbit escolar. Els Premis compten amb la col·laboració de l’Obra Social “la Caixa”.

El jurat va concedir 10 premis per a l’alumnat i 4 per al professorat. En el primer cas, la finalitat dels premis és incorporar l’educació en comunicació audiovisual en el currículum dels alumnes, amb una incidència especial en la percepció, l’anàlisi i la producció audiovisual.
Pel que fa al professorat, l’objectiu dels premis és fomentar experiències d’educació en comunicació audiovisual a l’escola, així com impulsar bons hàbits en el consum audiovisual dels infants i dels joves.

L’acte de lliurament dels Premis el CAC a l’escola va comptar amb la presència de la consellera de la Presidència, Neus Munté, del president del CAC, Roger Loppacher, de la consellera del CAC i presidenta del jurat, Carme Figueras,  del director territorial a Barcelona de CaixaBank, Jordi Nicolau, i del director del Centre CosmoCaixa, Lluís Noguera. L’acte, que ha tingut lloc al CosmoCaixa, ha estat presentat per la conductora del programa InfoK, de Televisió de Catalunya, Laia Servera.

La consellera de la Presidència va explicar que els alumnes actuals són la “generació hiperconnectada” i que usen unes eines tecnològiques molt diferents de les que utilitzaven les generacions anteriors. Munté va afegir que els Premis el CAC a l’escola pretenen reivindicar aquest talent i reforcen l’esperit crític que cal tenir per abordar el material audiovisual. ssenyalar. “Els Premis el CAC a l’escola incentiven la formació i la creativitat dels alumnes, però alhora en desenvolupen l’esperit crític, que és imprescindible per filtrar la informació que els arriba, perquè sigui tan neta com sigui possible”, assenyalar. La consellera de la Presidència va destacar la tasca relacionada amb l’educació en comunicació audiovisual que duu a terme el CAC i va recordar que també elabora recomanacions sobre diversos aspectes, com ara, va dir, els drets de les dones.

El president del CAC va destacar el potencial educatiu i d’informació que representa internet i els nous dispositius, com el mòbil i les tauletes, però va advertir que els menors han de saber que “al costat de tot això, de tots aquest vídeos tan interessant, també hi ha molts continguts que poden ser perjudicials. Continguts violents o que pretenen enganyar-los perquè juguin a jocs que són per a adults, on s’aposten diners, per exemple, continguts que atempten contra la seva salut, contra el respecte als seus companys o amics, contra la igualtat entre les dones i els homes, així com continguts que els demanen dades personals o fotos”.
“Des del CAC treballem, d’una banda, per detectar i eliminar aquest continguts nocius que es poden trobar a la televisió i a internet, i de l’altra, per dotar els menors d’esperit crític perquè, quan vegin un contingut d’aquest tipus, sàpiguen si és perjudicial”, va dir.

El president del CAC va anunciar que l’organisme està treballant, en col·laboració amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat, en el programa EDUCAC. Loppacher va explicar que el programa estarà disponible el curs vinent i que s’hi trobaran recursos pedagògics, material didàctic i assessorament sobre el llenguatge audiovisual, així com propostes per a l’anàlisi crítica dels continguts audiovisuals.

A l’edició d’enguany dels Premis el CAC a l’escola s’hi han presentat 98 treballs, dels quals, 84 corresponen a la categoria A, adreçada a l’alumnat, i 14, a la categoria B, adreçada al professorat.
Per primer cop, en l’actual edició, en la subcategoria d’educació secundària obligatòria s’hi ha incorporat la formació professional bàsica, mentre que en la subcategoria d’educació secundària postobligatòria (fins ara únicament amb batxillerat) s’hi han incorporat els cicles formatius de grau mitjà i superior.
Per a cadascuna de les set subcategories es va concedir un primer premi, dotat amb 1.000 euros, i un segon premi, dotat amb 500 euros. En el cas de la categoria A (l’adreçada a l’alumnat) els premis són per a les escoles respectives, atès que es tracta de treballs col·lectius fets a l’aula.
Tanmateix, en la subcategoria de treballs de recerca de batxillerat o de síntesi de formació professional, els diners s’han lliurat a l’autor o autora. Aquest incentiu econòmic ha provocat que s’hi hagin presentat 28 treballs.

Igualment, en el cas de la categoria B (professorat), els mestres han rebut els diners dels premis a títol personal.

 

 

Deixa un comentari