Publicat el 06/05/2021

El web Autopista.es reflexiona en un article sobre els plans del govern espanyol per a les autovies i autopistes en els propers anys. Segons s’hi explica, aquest llibre de ruta estaria inclòs en l’Avantprojecte de la nova Llei de Mobilitat i contemplaria el pagament per circular per moltes de les autovies que ara són gratuïtes.

Les opinions dels experts sobre per què cal començar a pagar en aquestes autovies apunten que hi ha un fort dèficit en el manteniment de les infraestructures, que exigeix al seu torn un cost de conservació molt elevat.

La darrera proposta d’un dels organismes a favor del pagament, l’Associació d’Empreses Constructores i Concessionàries d’infraestructures, SEOPAN, contemplaria un peatge d’uns 9 cèntims per quilòmetre per als turismes i fins a 19 cèntims per quilòmetre per als camions. Amb aquest pagament, l’Estat no hauria de recórrer a nous impostos o a pujar-ne d’altres per poder invertir posteriorment la quantitat recaptada en el manteniment de les vies.

La Confederació Espanyola de Transport de Mercaderies (CETM), en canvi, assegura que el pagament perjudica l’activitat dels transportistes de mercaderies per carretera i diu que és inacceptable que afecti només les empreses d’aquest sector. En aquest sentit, l’Associació de Fabricants de Senyals Metàl·liques de Trànsit (Afasemetra) apunta a una mena de «peatge tou» o pagament per ús o quilòmetre recorregut, una mesura vigent en molts països europeus.

Pel que fa a com seran les autopistes i autovies del futur a curt i mitjà termini, hi ha diversos estudis que ho pronostiquen. Un dels més avançats és el realitzat pel Grup de Xarxes de Computadors-DISCA de la Universitat Politècnica de València, la Universitat de Saragossa, el Centre Universitari de la Defensa i la Universitat Nacional de Tsing Hua (Taiwan), que anuncia que en les carreteres del futur podrà haver-hi encreuaments intel·ligents i estaran dotats de sensors i dispositius de comunicació que permetran reduir els temps de rescat en cas d’emergència o accident. La tecnologia d’aquestes vies també permetrà que «parlin i es comuniquin» amb els conductors, per exemple, quan cometin una infracció.

Al País Basc es pretén establir la primera autopista intel·ligent l’any 2023, en un tram de 57 km de l’A-8 que uneix les localitats d’Ugaldebieta i Ermua. Amb aquest objectiu, el Departament d’Infraestructures i Desenvolupament Territorial de la Diputació Foral de Biscaia i Tecnalia van signar al desembre un acord de col·laboració. En aquest tram s’instal·larà una avançada infraestructura connectada digitalment amb els diferents centres de control i gestió del trànsit, que permetrà l’enviament i la interacció de tot tipus d’informació en temps real amb els automòbils.

 

Redacció La Clau
Font: www.autopista.es

 

Deixa un comentari