Publicat el 13/01/2022

Claus per entendre l’efecte de les vitamines en la salut

 

Les vitamines són substàncies orgàniques essencials per a l’organisme. N’hi ha 13 i la seva classificació més habitual fa referència a si es troben en la part aquosa o greixosa dels aliments. D’una banda hi ha les liposolubles (A, D, K i E), que es dissolen en els greixos de l’organisme, i de l’altra, les hidrosolubles del grup B i la vitamina C, que són fàcils d’eliminar del cos i no s’emmagatzemen. L’equip mèdic de Melio, plataforma en línia especialitzada en l’anàlisi de la sang, ha elaborat una guia sobre les vitamines per evitar-ne el dèficit i conèixer com poden afectar la nostra salut:

 

Vitamina A o retinol. Enforteix el sistema immunològic, protegeix la visió i té cura del desenvolupament adequat d’ossos i dents i de la salut de la pell i les mucoses. Té un alt poder antioxidant i és essencial per al creixement embrionari durant l’embaràs. Es troba en productes lactis, el rovell d’ou, peixos blaus i el fetge d’animals.

Vitamina B. Dins d’aquest grup, la B9 i B12 són les que més interessa mesurar en una analítica de sang, ja que el seu dèficit és el més habitual i genera importants problemes de salut. La B12 és essencial per a la formació dels glòbuls vermells, el manteniment del sistema nerviós central i la generació d’energia. Es pot obtenir a través de carns o peixos i en menor mesura en ous, làctics i mariscs. La B9 intervé en la síntesi d’àcids nucleics i en el creixement i desenvolupament del sistema nerviós. Està present en verdures de fulla verda, ous, llet, fetge i fruites cítriques.

Vitamina C o àcid ascòrbic. És un potent antioxidant que participa en l’absorció del ferro, en la síntesi del col·lagen i en altres processos metabòlics. Es troba en gran quantitat en fruites i verdures crues, principalment.

Vitamina D o calciferol. Forma juntament amb la vitamina B9 i B12 el trio de vitamines més importants a l’hora de revisar en una analítica. La vitamina D és necessària per a l’absorció de minerals, així com per al correcte funcionament del sistema immunològic i la regulació de la resposta inflamatòria. El 20 % de la vitamina D s’obté a través dels peixos grassos, el rovell d’ou i el formatge. El 80 % restant s’obté mitjançant la síntesi cutània gràcies a l’acció dels raigs UV.

Vitamina E. Protegeix contra els radicals lliures i l’estrès oxidatiu i manté el correcte funcionament del sistema nerviós i del sistema immunològic. Es troba en vegetals rics en olis (oliva o gira-sol), fruites seques, llavors i alvocats.

Vitamina K. Influeix en la salut òssia, ja que ajuda a mobilitzar el calci als ossos, però també és important per a la coagulació de la sang. És present en verdures com els espinacs, el bròquil, l’enciam i la col.

Redacció La Clau
Font: www.melio.es

Deixa un comentari