Publicat el 23/09/2018

L’all està compost per un 65 % d’aigua, un 7 % de proteïnes, un 27,5 % d’hidrats de carboni i un 1 % de greixos. Conté petites quantitats de ferro, zinc, sofre, iode i seleni, i de vitamines A, C, B₁, B₂ i B₆.

Però el que realment li dona propietats medicinals són altres compostos que també destaquen en la seva composició. El més abundant és l’oli essencial al·liïna, que li atorga el seu olor i sabor característics. També hi destaquen un tipus de sucres anomenats fructans, diferents enzims i l’adenosina.

L’all té múltiples efectes beneficiosos, que s’han intentat resumir el més clarament possible:

  • Aparell cardiovascular: és un gran aliat per prevenir diferents malalties cardiovasculars, ja que és antiagregant plaquetari i ajuda a disminuir la pressió arterial i els nivells de colesterol a la sang.
  • Aparell respiratori: fluïdifica la mucositat i ajuda a expulsar-la.
  • Aparell digestiu: ajuda a aturar les diarrees i els espasmes en cas de patir infeccions intestinals; combat els paràsits; afavoreix les digestions pesades en cas de tenir manca de sucs digestius.
  • Augmenta la producció de bilis i la seva expulsió cap al duodè.
  • Sistema endocrí: redueix els nivells de glucosa a la sang i estimula el pàncrees pel que fa a la secreció d’insulina.
  • És un excel·lent antibiòtic natural i protegeix de diferents tipus de microorganismes: bacteris, fongs i virus.
  • És depuratiu: activa el metabolisme i ajuda a desintoxicar i a expulsar residus. Els seus aminoàcids sulfurats protegeixen dels metalls pesants i la seva acumulació al cos.
  • Sistema immunitari: augmenta l’activitat d’algunes cèl·lules defensives i és antioxidant.

La millor manera de prendre’l per beneficiar-nos-en al màxim és en dejú. La quantitat serà de 2 a 3 grans d’all crus. Però si no tolerem el gust o ens costa empassar-ho, podem optar per barrejar-lo amb amanides o verdures trinxat petit (però sense cuinar). També es pot optar per les perles d’all o l’all negre.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari