Publicat el 03/11/2016

La fàscia plantar és una estructura de suport, per absorbir l’impacte i mantenir la forma del peu.
La fascitis és una inflamació de la planta del peu, una causa de dolor molt comuna, tant en esportistes com persones sedentàries. El dolor es produeix a la planta del peu des de la part anterior del calcani (os del taló) fins a la part anterior dels dits i generalment és pitjor al matí. Al llevar-se i ‘plantar’ els peus a terra, les molèsties són més acusades. Al llarg del dia el dolor pot cedir i aparèixer de nou després d’una estona d’estar asseguts, pujar escales o fer esport.
El gel ajuda a alleujar el dolor. Posar gel de 10 a 15 minuts a la zona dolorida, unes 3 o 4 vegades al dia, pot mitigar les molèsties i disminuir la inflamació. Aquesta inflamació no és greu, però si difícil d’erradicar.
Arribar a un diagnòstic és fàcil per al metge. Un examen del peu per comprovar si existeix inflamació, enrogiment i dolor en pressionar el taló solen ser suficients. Si el dolor és molt intens es fan radiografies o altres proves per descartar altres patologies.
Tenir els peus plans és un desavantatge: els problemes de l’arc del peu tant per defecte (peu pla) com per excés (arc plantar alt) afavoreixen la seva aparició. Si, a més, s’hi afegeix el tendó d’Aquil·les tens (situat a la base del panxell de la cama), la probabilitat de patir fascitis plantar augmenta.
Un bon calçat la pot prevenir. Les sabates amb manca d’amortiment i soles molt rígides, o pel contrari amb les soles excessivament toves, poden provocar-ne l’aparició, d’aquí la importància d’invertir en un bon calçat, i més encara si es practica un exercici intens, si es recorren llargues distàncies, si es camina per terrenys irregulars o si es corre costa avall.
Si tenim la fascitis plantar instaurada, el tractament de fisioteràpia sol consistir en tècniques per alleujar el dolor (estiraments, mobilitzacions, massatge, aplicacions tècniques d’electroteràpia…). La utilització de plantilles també pot ajudar. Poden ser plantilles que amorteixin l’impacte i redueixin la pressió sobre la zona afectada, encara que s’han d’utilitzar de forma conjunta amb la resta de tècniques d’estirament.

Redacció La Clau

Deixa un comentari