Publicat el 26/11/2019

Primer de tot, què és el gluten? Es tracta d’una proteïna present en determinats cereals. Culinàriament parlant, el gluten permet obtenir una massa extensible i elàstica, necessària per al procés de panificació, l’elaboració del pa.

Les persones diagnosticades amb celiaquia han de seguir, per prescripció mèdica, una dieta sense gluten estricta de per vida. Es tracta d’una patologia gastrointestinal, de base immunitària, que pot provocar danys greus a les estructures intestinals generant la síndrome de malabsorció de nutrients. Els símptomes de la celiaquia són la diarrea, esteatorrea, fatiga, nàusees, vòmits, distensió abdominal i meteorisme, pèrdua de pes, canvis en el caràcter, falta d’apetit i dèficit de vitamines liposolubles, ferro, calci i àcid fòlic.

No existeixen estudis que demostrin beneficis sobre l’exclusió del gluten de la dieta sense un diagnòstic de celiaquia. Una dieta sense gluten podria ser fins i tot deficitària en fibra o alguns micronutrients que es troben en els cereals si no es planifica correctament.
Una dieta sense gluten serà saludable quan s’eliminin les pastes i farines refinades, dolços, brioixeria o plats precuinats que en continguin i no se substitueixin per les seves versions sense gluten, sinó per altres aliments més rics nutricionalment, com fruites, verdures, fruites seques o llegums. D’altra banda, cal remarcar que el gluten no és un nutrient essencial, per la qual cosa una dieta sense gluten tampoc no és perillosa.

S’ha demostrat que el consum de cereals integrals protegeix contra diverses malalties d’origen cardiovascular, la diabetis, el càncer i altres síndromes metabòliques pel fet que ajuden a la salut digestiva i al control del pes. Això és degut, en gran part, al fet que els cereals integrals són rics en fibra. D’altra banda, limitar el gluten s’associa a una ingestió reduïda d’aquesta fibra de cereals i altres nutrients que contribueixen a una bona salut.

Cereals amb gluten: blat, ordi, espelta, sègol, kamut, triticale, cuscús, búrgul.

Cereals sense gluten: blat de moro, arròs, amarant, mill, quinoa, blat negre, sorgo, tef, civada certificada sense gluten.

Lorena Alarcón Gazulla
www.esoquecomemos.com
Instagram: @esoquecomemos

Deixa un comentari