Entrevista a Marina Iglesias, cofundadora del Recstores (Rec.0)
Entrevistem a Marina Iglesias, cofundadora del festival
Rec.0 és el festival eclèctic de moda, cultura i gastronomia que se celebra dues vegades a l’any, i només durant quatre dies, al barri del Rec d’Igualada. Les velles fàbriques i adoberies del vell barri industrial de la ciutat es transformen per a l’ocasió i de manera efímera en pop-up stores (botigues temporals) de moda, en les quals les grans marques locals i internacionals i dissenyadors de moda independent i emergent venen els seus estocs i mostraris a preus únics. Ens ho explica la seva cofundadora, Marina Iglesias.
Com va néixer el RecStores (Rec.0) i amb quins objectius?
El Rec.0 va néixer el 2009, quan un grup de sis persones que treballàvem al barri del Rec ens vam ajuntar per organitzar un tipus d’esdeveniment que donés visibilitat al barri; un barri amb més de 3 km de longitud amb un gran patrimoni industrial i on gran part dels espais estava en desús, ja que, malauradament, amb els anys van anar tancant un munt d’empreses i quedant-ne buides moltes, que conviuen amb una trentena d’empreses d’adobament de pells encara en funcionament. El que es volia era destacar-ho, demanar i apostar per un canvi d’usos a fi de reconvertir i transformar el barri. Així és com va néixer el Rec.0, com un festival de pop-up stores de marques de moda que s’instal·laven al barri del Rec, durant 4 dies i dos cops l’any, per fer les seves vendes especials de sobrants. La ciutat d’Igualada té una tradició tèxtil important, i era una manera de convocar molta gent amb un format innovador i potser actualitzat de les antigues botigues de fàbrica. La primera edició va ser al novembre del 2009, amb onze marques i set velles fàbriques convertides. Han passat tretze anys i actualment hi ha més de 100 marques i 58 pop-up stores instal·lades en velles fàbriques d’adobament.
«El Festival Rec.0 és un reflex del que passa al món de la moda i de les noves tendències de consum»
Quan se celebra la propera edició? Què s’hi pot trobar, en aquest festival?
La propera edició se celebrarà del 10 al 13 de maig. El Rec.0 és un festival que combina pop-up stores de marques internacionals ─Levi’s, Adidas, Jordan i Pepe Jeans─ amb marques i dissenyadors nacionals com Munich, Textura, Sita Murt, Buff, Javier Simorra, Boboli, Beatriz Furest o Castañer. També hi són presents marques i dissenyadors de moda emergents i dins un mercat sostenible i ètica, marques com Nuoo, Batech, Sublim, Hemper, Crush, Top Manta… Hi haurà un total de 100 marques de primer nivell i moda independent que oferiran i presentaran els seus productes a preus especials. També durant dos dies, divendres i dissabte, se celebrarà un Mercat d’Intercanvi. Però el Rec.0, no tan sols és moda, és també gastronomia: més de 40 punts de restauració, food trucks (cuina sobre rodes) i restaurants temporals que ofereixen les millors propostes gastronòmiques. També és cultura, concerts, tallers infantils, xerrades o taules de debat. I s’ofereix l’oportunitat de descobrir el barri, amb visites guiades al passat adober i a fàbriques d’adobament en funcionament, un passeig per la història del barri… Totes les activitats i visites són gratuïtes, i tota la informació es pot trobar a https://www.rec0.com/activitats/
A quin tipus de públic s’adrecen?
El públic del Rec.0 és molt divers, ja que el que s’hi ofereix també ho és. Un 70 % del públic és repetidor. El Rec.0 se celebra dos cops l’any i és com una cita anual on no tan sols es poden comprar i descobrir noves marques i dissenyadors, sinó també gaudir d’una bona gastronomia, perdre’s pel barri descobrint nous racons, trobar-se amb concerts, sessions de DJ, tallers o altres activitats… El visitant del Rec.0 arriba de tot Catalunya, i fins i tot de fora.
Quina és la vinculació amb la moda de l’espai en què es desenvolupa el festival, el barri del Rec d’Igualada? Quins dissenyadors hi són presents i com se’n fa la tria?
En aquesta edició s’hi podran trobar 58 velles adoberies convertides en pop-up stores de les millors marques i dissenyadors. També s’agruparan a la 1a planta del Museu de la Pell més de 30 marques de moda sostenible, amb l’espai de la 080 Barcelona Fashion i el Festivalet i la seva proposta d’artesans i dissenyadors. Marques grans, marques petites; internacionals i nacionals; moda per a home, dona, adult i nen; roba, complements o calçat; marques i dissenyadors amb disseny i producció de quilòmetre zero: el Rec.0 és un festival eclèctic, on s’hi pot trobar de tot. El festival fa una acurada selecció de marques i dissenyadors, però també algunes marques l’escullen com a únic espai físic on poder fer les seves vendes especials. Podeu consultar totes les marques, també per categories, a https://www.rec0.com/marques-rec-0/
Rec.0 és molt més que moda; en què consisteix, però, Cuina de carrer, el festival de gastronomia que també s’hi integra?
Com deia abans, Rec.0 és moda, és cultura i és gastronomia. Hi ha més de 40 punts de restauració, entre food-trucks i restaurants temporals repartits per patis i al llarg del circuit, amb ofertes de tota mena: cuina vegana, vegetariana, sense gluten, cuina local, asiàtica, italiana… En aquesta edició, l’associació Slow Food s’uneix al festival Rec.0 per promoure la gastronomia de qualitat i de proximitat també dins de la cuina de carrer. Fins i tot se celebrarà, al voltant d’aquesta temàtica, una taula rodona el dimecres dia 10, una activitat d’entrada lliure i oberta a tothom. Es pot consultar tota l’oferta gastronòmica a https://www.rec0.com/rec-street-food/
“Cada edició incorporem novetats, no tan sols quant a marques o dissenyadors, sinó també pel que fa a formats. Volem que el Rec.0 sigui també un escenari on joves dissenyadors i marques que comencen trobin un espai”
Quin paper tenen la cultura i la música en el festival?
La cultura, el patrimoni i la música són clau per al festival. Al llarg dels quatre dies, una vintena de propostes gratuïtes i obertes al públic ─entre concerts, dansa, sessions de DJ, tallers infantils el dissabte, xerrades i taules rodones cada dia sobre temàtiques ben diferents i visites guiades─ formen una oferta paral·lela a la moda, molt apreciada pel visitant del Rec.0. Hi haurà dos escenaris i un Estrella Damm, on actuaran artistes com Henrio, Beth Rodergas, Mon petit món o Xillona, farà un concert el jove talent emergent Socunbohemio a través del Festival Maig i tindrem el monòleg d’Oye Polo, amb les humoristes Oye Sherman i Ana Polo, entre altres propostes culturals. A més de les diferents sessions de DJ durant tots els dies, el divendres actuarà el discjòquei de Ràdio Flaixbac, Andreu Presas, i també vindrà el programa de ràdio en directe Vostè primer, de RAC1, amb Marc Giró, el dimecres dia 10. Podeu veure l’agenda cultural a https://www.rec0.com/activitats/
Tot i l’eclecticisme del festival, quines tendències marquen la moda de cara a la propera edició?
Al Rec.0 s’hi poden trobar marques per a home, dona, joves, adolescents o més sèniors, marques esportives o per a motoristes, per a talles grans, marques i dissenyadors de roba d’autor, artesans, moda emergent… Fins i tot hi ha un pati exclusiu amb marques de roba per als més petits i nadons. La tendència i la barreja d’estils seran presents al llarg del circuit, i cada marca hi aportarà la seva personalitat i essència. Es vol destacar l’àmplia oferta de marques conscienciades amb la sostenibilitat i amb propostes més sensibles i ètiques.
Quins reptes i projectes de futur tenen per al Rec.0?
El festival Rec.0 és un reflex del que passa al món de la moda i de les noves tendències de consum. Cada edició incorporem novetats, no tan sols quant a marques o dissenyadors, sinó també pel que fa a formats. Volem que el Rec.0 sigui també un escenari on joves dissenyadors i marques que comencen trobin un espai, com per exemple el concurs REC.0/080 Barcelona Fashion, on quatre dissenyadors guanyen un espai per vendre i promocionar les seves marques i l’espai Pop-Up Day Estrella Damm, on cada dia una marca o dissenyador emergent ven les seves peces. O, com a novetat, tenim el RecPremière, on cada edició es convidarà una marca que acabi de sortir a presentar la seva marca en un acte o esdeveniment per a la premsa.
Pel que fa a vostè, quina és la seva vinculació amb la moda?
He treballat dins el món de la comunicació i en mitjans internacionals, alguns anys com a responsable de màrqueting i comunicació de marques de moda íntima. Posteriorment, dins el món editorial, soc cofundadora d’una petita editorial. I actualment estic immersa en l’organització del festival Rec.0, que és moda, patrimoni i cultura.
Entrevista: Albert Calls