Com podem substituir la carn a la dieta? | La Clau -Revista gratuïta del Maresme
Publicat el 12/11/2019

S’acaba de fer públic l’últim informe d’experts en el canvi climàtic de l’ONU, que adverteix que per frenar l’escalfament global és necessària la reducció del consum de carn. Això implica portar a terme canvis en l’ús global del sòl, l’agricultura i la dieta humana. La ramaderia és la responsable del 14,5 % de les emissions globals de gasos d’efecte d’hivernacle, tantes com emeten tots els cotxes, trens, vaixells i avions junts, segons Greenpeace.

Reduir o eliminar el consum de carn de la dieta és una decisió personal que s’ha de prendre amb consciència. Cap aliment no és imprescindible, ho són els nutrients. Per això, si decidim no menjar carn, que ens aporta principalment proteïna completa, ens hem d’assegurar que obtenim aquesta aportació amb altres aliments.

Les principals fonts de proteïna vegetal són els llegums, complementades a vegades amb cereals. La fruita seca i les llavors també ens aporten proteïnes però en menor mesura, ja que al cap del dia en consumim menys quantitat.

A continuació detallo els aliments d’origen vegetal que haurien de formar part del dia a dia d’una dieta saludable sense carn:

  • Llegums: cigró, mongeta, fava, llentia, etc.
  • Derivats de la soja: tofu, tempeh, soja texturitzada, alternativa vegetal al iogurt, etc.
  • Seitan: es tracta d’un preparat a base de gluten de blat.
  • Fruites seques i llavors: nou, avellana, llavors de carabassa, lli, etc.
  • Cereals: quinoa, blat, amarant, civada, espelta, cuscús, etc.

Els substituts carnis, com hamburgueses, salsitxes o altres preparats, seran una bona opció sempre que el seu principal ingredient es trobi entre els enumerats anteriorment i no continguin olis refinats, midons o additius.

Algunes idees de plats amb proteïna vegetal completa serien: llenties amb arròs, guisat de mongetes amb verdures, hummus amb pa de pita, tofu a la planxa amb samfaina, amanida de quinoa amb cigrons i hortalisses fresques, broquetes de seitan amb carbassó i tomàquet a la graella, etc.

 

Lorena Alarcón Gazulla
www.esoquecomemos.com
Instagram: @esoquecomemos

Deixa un comentari