Aliments rics en calci més enllà dels làctics | La Clau -Revista gratuïta del Maresme
Publicat el 01/04/2019

El calci, mineral encarregat del manteniment dels ossos i dents, és necessari per a la coagulació de la sang i un estimulant de la secreció hormonal, entre altres funcions. És el nutrient més arrelat a un únic grup d’aliments: els làctics. La creença que cal consumir làctics a diari per cobrir les nostres necessitats de calci és falsa. La indústria làctia ha realitzat al llarg dels anys una excel·lent campanya de màrqueting per fer-nos creure que la llet de vaca és l’única font de calci (de fet, la llet d’ovella en conté gairebé el doble).
Existeixen grups poblacionals que tradicionalment no consumeixen lactis, com els japonesos, que no presenten més problemes ossis que altres cultures. A més, aquest passat gener del 2019, el departament de Salut del Canadà ha publicat una guia amb recomanacions alimentàries on s’exclou la llet d’origen animal dels aliments necessaris.

Ni és dolent prendre llet de vaca (tret que siguis del 30 % que pateix intolerància a la lactosa a Espanya), ni és imprescindible. Som l’únic mamífer que consumeix llet després del deslletament, i això és simplement per la seva disponibilitat als mercats.

Alguns aliments d’origen vegetal rics en calci són la coliflor, el bròquil, el sèsam, la col xinesa, l’ametlla, el cigró, la figa o la taronja; també begudes i iogurts vegetals fortificades amb calci. Els aliments amb més calci biodisponible, és a dir, que el nostre cos aprofita millor, són les verdures crucíferes ja esmentades; per tant, intenta incloure-les sovint al teu menú setmanal.

La Federació Espanyola de Societats de Nutrició, Alimentació i Dietètica (FESNAD) recomana 900 mg de calci diaris en adults, 1.000 mg en homes a partir dels 60 anys i dones de més de 50 anys, i 1.200 mg en embarassades. Amb dos gots de llet de vaca o beguda vegetal fortificada, o un plat de bròquil i una cullerada de sèsam, o dues culleradetes de pasta de sèsam (tahina) al dia, assoliríem aquesta quantitat.

 

Lorena Alarcón Gazulla
www.esoquecomemos.com
Instagram: @esoquecomemos

Deixa un comentari