Publicat el 19/09/2021

La fi dels peatges a l’autopista permet engegar la transformació de l’N-II, on hi haurà menys espai per als vehicles i més per a les persones

Una cinquantena de persones van acudir a l’acte que va organitzar l’Ajuntament per presentar l’avantprojecte de reurbanització integral del tram masnoví de l’N-II (Camí Ral). Van omplir l’aforament de la Sala Joan Comellas de l’Edifici Centre, limitat a mig centenar de persones com a mesura preventiva davant la COVID-19.

Entre els assistents s’hi van comptar l’alcalde del Masnou, Jaume Oliveras, i el d’Alella, Marc Almendro. El consistori masnoví va convidar també els batlles de Teià, Premià de Mar i Vilassar de Mar, que no van poder anar-hi per problemes d’agenda. La presentació tenia interès per als als municipis veïns perquè el projecte està vinculat a millores en la mobilitat que els beneficiaran, com ara la creació de nous accessos a l’autopista C-32. A més dels alcaldes d’Alella i del Masnou, l’acte va comptar amb la presència de regidors i regidores del consistori masnoví.

L’alcalde del Masnou, Jaume Oliveras, va posar en valor la feina conjunta feta amb altres ajuntaments, especialment amb els d’Alella i Teià, i els resultats aconseguits, com la recent instauració de la nova línia d’autobús que els connecta amb l’hospital de Can Ruti o el compromís de la Generalitat d’obrir dos nous accessos a l’autopista i reformar l’existent, on hi havia el peatge d’Alella.L’objectiu és que l’N-II desaparegui, que deixi de ser una carretera per ser un carrer i que puguem gestionar-lo des del municipi”, va afirmar Oliveras en la cloenda de l’acte, moment que va aprofitar per anunciar que es convocaran sessions de treball obertes per debatre i definir les prioritats davant l’ocasió històrica de canviar els patrons de mobilitat, generada per la fi dels peatges i la remodelació de l’N-II.
“Ens trobem davant d’una oportunitat única per recuperar aquest espai i convertir-lo en un eix cívic i ciutadà”, assegurava el batlle, qui va desitjar que “la feina conjunta” permeti engegar les obres “tan aviat com sigui possible”. I és que el projecte masnoví va lligat i concorda amb el pla general de la Generalitat de Catalunya per millorar la mobilitat a tot el Maresme i que es basa, precisament, en els dos mateixos pilars: fer més permeable l’autopista C-32 i pacificar l’N-II.
S’espera que en els propers mesos es concretin les directrius i les inversions de la Generalitat de Catalunya per tal que els municipis puguin definir els recursos que hauran de dedicar-hi i establir un calendari.

Nova façana litoral
L’aplaudiment que va fer el públic de la Sala Joan Comellas al final de l’acte és un símptoma de l’anhel generalitzat envers la desaparició de l’N-II com a carretera de gran capacitat per convertir-la en la nova façana marítima del Masnou, amb voreres àmplies, carril bici, zones enjardinades i espais per a la interacció social.
Tots aquests canvis queden recollits al vídeo que es va poder veure en primícia a l’acte.

Lola Domènech, la reconeguda arquitecta que ha elaborat l’avantprojecte de reurbanització del Camí Ral, va exposar-ne els detalls.
Ricard Plana, tercer tinent d’alcalde i regidor d’Urbanisme, va ser l’encarregat de presentar Domènech, recordant que és l’artífex de la remodelació que es va fer del passeig de Sant Joan de Barcelona. Va destacar “la seva capacitat de treball, el seu rigor i la seva passió per la feina ben feta”. El regidor va precisar que darrere el projecte presentat hi ha “un treball de dos anys”.
La base del projecte, del futur Camí Ral, és la reducció, fins al mínim possible, del nombre de carrils per a la circulació de vehicles. Així és com es vol aconseguir l’espai necessari per ampliar voreres i crear un carril bici de doble sentit, zones d’estada i una franja per a elements de mobiliari urbà, com parades d’autobús, contenidors, papereres, fanals… Tot plegat, enjardinant la via i plantant una segona filera d’arbres als trams on l’amplada ho permeti. També es preveu construir tres noves rotondes per connectar aquesta via amb Can Teixidor, el carrer del Torrent de Can Gaio i el sector de Voramar.
Domènech precisava que “es farà un tractament singular a l’entorn de les dues estacions de tren” per tal d’emfatitzar la prioritat per als vianants en aquests indrets. Això s’aconseguirà amb mesures com l’expansió del paviment de la vorera als dos únics carrils de circulació per a vehicles, de manera que els conductors i conductores percebin clarament el canvi de prioritat. En la seva exposició, l’arquitecta va detallar l’heterogeneïtat actual dels aproximadament 2 km de longitud que té el tram masnoví de l’N-II, especialment pel que fa a les variacions en l’amplada.
“El projecte de reurbanització s’adapta a cadascun dels trams, però sempre respectant elements bàsics que proporcionaran unitat al conjunt”, especificava, tot assenyalant que la transformació es podrà dur a terme en fases, per trams, i en funció de les disponibilitats pressupostàries i altres factors que depenen, principalment, de l’execució dels projectes inclosos a l’Estudi sobre la Mobilitat al Maresme de la Generalitat de Catalunya. El va presentar Jordi Puigneró, conseller de Territori i Sostenibilitat, en un acte celebrat el 27 d’agost a Mataró.

Albert Alfaro, regidor de Mobilitat de l’Ajuntament del Masnou, va afirmar, just després de la intervenció de Domènech, que “la Generalitat de Catalunya ha pres com a referència les nostres propostes, que hem treballat amb els municipis veïns”. “Tant de bo que puguem començar a fer realitat ben aviat aquests canvis en la mobilitat, per fer una transformació verda, accessible i amb prioritat per als vianants, les bicicletes i el transport públic”, va desitjar Alfaro.

Redacció
Imatge i Font: Ajuntament del Masnou

Deixa un comentari

Especial Festes de Nadal