Publicat el 09/05/2022

La participació real de la ciutadania en el nou model de recollida selectiva dels residus se situa actualment en el 60 % respecte el total d’habitatges i petits negocis de la zona

 

 

 

El regidor de Serveis, Sostenibilitat i Transició Ecològica, Xesco Gomar, ha fet balanç dels primers mesos de funcionament dels nous serveis que l’Ajuntament està implantant per millorar la recollida selectiva dels residus i la neteja de la ciutat en general.

Recollida selectiva mòbil
El sistema de recollida selectiva mòbil que es va implantar al Centre el 14 de març permet augmentar significativament (més del doble) el percentatge de residus recollits separadament: la mitjana de recollida selectiva a Mataró va ser del 35 % al 2020, mentre que els veïns i veïnes que utilitzen correctament la selectiva mòbil del Centre aconsegueixen arribar al 90 %, segons dades del primer mes de funcionament.
Si es tenen en compte les bosses de residus que alguns veïns abandonen fora dels contenidors mòbils la xifra de selectiva només baixa fins al 82 %, encara molt per sobre del 60 % que serà obligatori al 2030 en aplicació de les normatives europea i catalana.
A Can Palauet va tenir lloc un taller participatiu per fer retorn a la ciutadania d’aquestes primeres dades i agrair la col·laboració de veïns i veïnes en la correcta implantació del servei.

Actualment 1.782 usuaris particulars i 174 usuaris d’activitats econòmiques que generen residus assimilables a habitatge disposen dels clauers per obrir els contenidors. La participació real en el nou model de recollida –els usuaris que realment obren els contenidors– se situa en el 60 % respecte el total d’habitatges i petits negocis de la zona.

Per resoldre incidències detectades durant el primer mes de funcionament, s’han instal·lat noves manetes que faciliten l’obertura dels contenidors mòbils i els fan més accessibles. També s’ha establert un protocol d’inspecció i control de les bosses de residus abandonades: s’han obert 15 expedients sancionadors a activitats comercials i s’han enviat cartes informatives prèvies a sanció a 14 ciutadans i ciutadanes.

D’altra banda, per millorar la gestió del nou servei l’Ajuntament està posant en marxa la nova app Mataró Neta Connecta, que es poden descarregar els usuaris de la recollida selectiva mòbil i del porta a porta comercial, i permet comunicar incidències, demanar material, consultar horaris i calendaris de recollida, etc.
Fins al 14 de maig hi haurà un punt informatiu itinerant per ajudar els usuaris a descarregar i utilitzar l’app. El punt informatiu de Can Palauet també segueix obert per atendre qualsevol consulta ciutadana i entregar els clauers per obrir els contenidors a les persones que encara no els han recollit.

Porta a porta comercial
El servei de recollida porta a porta dels residus comercials es va iniciar al novembre al Centre, i a partir del desembre als eixos comercials dels barris i als generadors singulars. Des d’aquesta setmana també es recullen porta a porta els residus de restaurants i guinguetes de la platja.

En total, 827 activitats de Mataró que generen residus no assimilables a un domicili han estat informades i han recollit el material de suport per fer el porta a porta comercial. D’aquestes, 709 estan participant en el servei (un 86 %), entre activitats econòmiques del Centre, dels eixos comercials dels barris, generadors singulars, operadors de la platja i equipaments municipals.

El servei està en consolidació, tal i com demostren les dades del mes de març, quan s’ha registrat  un increment important de quilos recollits en pràcticament totes les fraccions respecte el mes anterior: 133.900 kg d’orgànica (105.220 kg al febrer), 14.520 kg d’envasos (10.440 kg al febrer), 11.180 kg de paper i cartró (11.820 kg al febrer), 13.060 kg de vidre (10.000 kg al febrer), i 6.420 kg de resta (2.780 kg al febrer). El percentatge de recollida selectiva aconseguit pels usuaris d’aquest servei se situa en el 96 %.

Recollida a domicili de mobles i altres voluminosos
L’1 de setembre de 2021 es va posar en marxa el servei de recollida a domicili de mobles i altres voluminosos. El nombre de serveis de recollida efectuats (1.581 segons dades del mes de març)  ha anat creixent cada mes des de l’inici del nou servei, així com el percentatge de residus recollits a domicili (57,83) respecte els que encara es recullen al carrer (42,17 %).

Servei de neteja “Fem dissabte”
El 27 de març es va posar en marxa el servei de neteja viària “Fem dissabte”, una neteja a fons de carrers on s’ha detectat una necessitat especial. Fins ara s’han realitzat 3 intervencions a carrers de Cerdanyola, Eixample i L’Havana. El dissabte 7 de maig, de 8 a 14 h, va tenir lloc el darrer servei als següents carrers del Palau-Escorxador:
– ronda de Miguel de Cervantes (tram des de la carretera de Mata fins a l’avinguda d’Amèrica)
– plaça del Turó de Mata
– avinguda d’Amèrica (tram des de la carretera de Mata fins a la ronda de Miguel de Cervantes).

 

Redacció
Imatge i font: Ajuntament de Mataró

Deixa un comentari