Publicat el 04/06/2021

Aquest dijous, 3 de juny, ha tingut lloc al Consell Comarcal del Maresme la presentació de la primera fase d’actuacions en camins municipals de les comarques del Maresme i el Barcelonès, del Pla zonal de la Xarxa de Carreteres Locals de la Diputació de Barcelona

 La presentació, adreçada als alcaldes dels municipis beneficiaris d’aquestes actuacions, ha anat a càrrec del diputat d’Infraestructures i Espais Naturals de la Diputació de Barcelona, Pere Pons, acompanyat del vicepresident primer del Consell Comarcal del Maresme, Joaquim Arnó.
La primera fase d’actuacions del Pla zonal al Maresme inclou: la carretera de Valldeix, a Mataró; la carretera de Can Pruna, a Dosrius, i el camí de la riera de Teià, que afecta als termes del Masnou i Teià.

Carretera de Valldeix
Camí que comunica el nucli de Mataró amb la urbanització la Cornisa i que serveix al trànsit intermunicipal que vol accedir de la urbanització a la xarxa bàsica (C-32). Aquest camí passarà a ser carretera, amb una longitud de 2,21 km. El nou codi de carretera serà B-7417. La redacció de l’estudi informatiu està enllestida el 4rt trimestre de 2021. L’estudi informatiu permetrà acotar l’encàrrec posterior de redacció del projecte constructiu. Aquesta actuació té una inversió de 3.997.000 euros.

Carretera de Can Pruna
El projecte contempla la millora de seguretat viària en el camí que comunica la urbanització de Can Massuet del Far (nucli de més població de Dosrius) amb la carretera BV-5101, un tram d’1,23 km conegut com a carretera de Can Pruna. La redacció del projecte constructiu es preveu per al 4rt trimestre d’enguany i l’inici d’obres per al 4rt trimestre de 2022. Aquest projecte compta amb una inversió de 368.000 euros.

Camí de la riera de Teià
Transformació de camí en carretera del camí que dona accés al municipi de Teià des de la carretera N-II. La seva longitud és d’1,78 km i el codi de la nova carretera serà B-7354. LA redacció del projecte constructiu també s’ha previst per al 4rt trimestre de 2021 i l’inici d’obres per al 1er trimestre de 2023. La inversió d’aquest projecte és de 93.000 euros.

Actuació en camins al Barcelonès

Camí de Can Ruti
L’única actuació prevista en aquesta primera fase del Pla zonal a la comarca del Barcelonès és la transformació de camí en carretera del vial d’accés a l’Hospital Germans Trias i Pujol i l’Institut Guttmann des de Badalona i la seva connexió amb la trama urbana. La longitud d’aquest vial és de 2,50 km. El nou codi de carretera serà B-7311. La redacció del projecte constructiu està prevista per al 4rt trimestre de 2021. L’inici d’obres serà el primer trimestre de 2023. El projecte té una inversió de 106.000 euros.

En la seva intervenció, el diputat d’Infraestructures i Espais Naturals de la Diputació de Barcelona, Pere Pons, ha recordat que «són xarxes que en el seu moment van quedar desateses i ara, el més important, és que ja hi estem treballant». Pons ha avançat que «a finals de l’any que ve, la Diputació posarà en marxa una altra línia nova de projectes».

Pel que fa a la via de Badalona, el diputat ha indicat que cada dia hi passen 12.000 vehicles, «aquest volum és molt impactant i per això, des de la Diputació hem de donar el suport necessari  perquè la carretera compleixi totes les condicions de seguretat».

Per la seva part, el vicepresident primer del Consell Comarcal del Maresme, Joaquim Arnó, ha remarcat la importància d’aquests projectes per al Maresme perquè, ha dit, «es tracta de tenir una visió global de comarca. Són actuacions que ajudaran a millorar les infraestructures viàries de manera segura i amb garanties».

Pla Zonal de la Xarxa Local de Carreteres
El Pla Zonal de Carreteres té com a objecte racionalitzar, actualitzar i ordenar la xarxa local de carreteres, identificant aquells camins municipals que estan funcionant com a tals i aquelles carreteres locals que han perdut aquesta funció.
El Pla Zonal es pot considerar com un instrument de suport als ajuntaments. A banda de millorar la xarxa viària, el fet d’alliberar els ajuntaments d’aquells camins que estan fent una funció de carretera i que passaran a la xarxa viària de la Diputació, representa per a les administracions locals un important estalvi de despesa.
L’objectiu principal del Pla és garantir i millorar les condicions d’accessibilitat al territori per a totes les persones, especialment per a les que viuen en aquells municipis més petits que no disposen de connexions adequades amb la xarxa de carreteres.
La millora de l’accessibilitat esdevé fonamental per poder accedir a serveis essencials (sanitat, educació, cultura i oci, etc.), per frenar el despoblament d’algunes zones del territori i per augmentar la seva competitivitat econòmica.

Vigència del Pla
El Pla Zonal té una vigència de quinze anys, revisable cada cinc anys per adaptar-lo a l’evolució del territori. El seu finançament es fonamenta en dos convenis diferenciats, signats entre la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya. Un conveni tracta de les actuacions en camins i l’altre de les actuacions en carreteres.
La inversió prevista en aquests dos convenis per fer totes les actuacions del Pla és d’aproximadament 230 milions d’euros, i cada administració aportarà el 50%.

Aquestes actuacions de la Diputació de Barcelona responen als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) números 9 “Indústria, Innovació i Infraestrutures” i   11 “Ciutats i comunitats sostenibles”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Foto Diputació de Barcelona: El diputat d’Infraestructures i Espais Naturals, Pere Pons, acompanyat del vicepresident primer del Consell Comarcal del Maresme, Joaquim Arnó, i dels alcaldes dels municipis beneficiaris de les actuacions. Foto: Diputació de Barcelona

Deixa un comentari