Publicat el 07/06/2021

S’ha clos el Maridatge dels Sentits de Teià amb el veredicte de la quarta edició del concurs internacional de perfumeria Mouillette d’Argent

Com ja és tradicional, l’acte s’ha celebrat als jardins de la masia de ca l’Antiga de Teià davant d’un centenar d’assistents, entre autoritats locals, perfumistes, patrocinadors i veïns i veïnes del poble.
Enguany, l’aforament s’ha limitat per raons sanitàries. A més, i per segon any consecutiu, la gala s’ha retransmès en directe per a tot el món a través d’Internet.

Benvinguda i salutacions
La galerista i propietària de ca l’Antiga, Mariàngels Pérez, ha donat la benvinguda a tots els presents en català, castellà, francès i anglès. A continuació, l’alcalde, Andreu Bosch, ha agraït la col·laboració dels agents públics i privats que donen suport al certamen, ha exalçat els atributs paisatgístics de Teià i ha destacat la projecció internacional de l’esdeveniment i del municipi gràcies a la Barcelona Olfaction Week (BOW).
El gerent del Beauty Cluster Barcelona, Ivan Borrego, ha definit el Maridatge com una “síntesi de bellesa i aromes que relliga l’esperit local, nacional i internacional”. Borrego ha rememorat els orígens –“arribar fins aquí no ha estat fàcil; hi ha un gran esforç molt gran” – i ha alertat que “el concurs té tres riscos: l’orgull, el dubte i la mandra; però en cada edició els hem superat. Hem donat la veu al perfumista; això ens esperona a seguir millorant i esperem que cada cop hi hagi més gent de l’entorn de la perfumeria que vulgui estar amb nosaltres”, ha dit.
La perfumista Irene Gisbert, d’Ainea Perfums, ha repassat l’evolució del Maridatge i del concurs. Gisbert ha recordat que, “tot i el protagonisme que tenien les olors, el primer any, el 2017, no hi va haver concurs. Va ser el 2018, amb l’ajut del Beauty Cluster. Aleshores vam rebre 14 perfums procedents de tres països i ja ens va semblar meravellós. Quatre anys després, amb la pandèmia pel mig, n’hem rebut 112 procedents de 27 països”.
Per últim, l’actor i perfumista Ernesto Collado, creador de Bravanariz, ha detallat el procés de selecció dels perfums i el sistema de deliberació que ha observat el jurat. A causa de la pandèmia, la discussió entre els membres del tribunal s’ha hagut de fer per internet. Collado ha confessat que es tracta d’un mètode “no prou satisfactori” i ha desijat que “l’any vinent pugui ser més vivencial”.

Jurat de renom
Un any més, el jurat estava presidit pel mestre perfumista Rossend Mateu, que ha estat acompanyat per Júlia Rodríguez i Sandra Lucas, guanyadores de l’edició 2020; la interiorista Susanna Cots; el sommelier César Cánovas; el viticultor Oriol Artigas; la directora de la revista Beautyprof, Charo Moreno; el mànager general de la revista Ventas de Perfumeria, Carles Solsona; el fundador de Comporta Perfumes, Pedro Dias; la creadora de Le bureau olfactive, Delphine de Swardt, i els esmentats Ernesto Collado i Irene Gisbert.

Tres premis
Fins al 2020, el concurs premiava dos perfums: el jurat en distingia un, que era considerat el guanyador en categoria absoluta, i el públic, mitjançant una votació popular prolongada en el temps, n’escollia un altre. Enguany, el guardó del jurat s’ha desdoblat en dues categories: la millor fragància elaborada per un perfumista professional i la millor composició feta per un perfumista independent. A més, fidel a la seva idea de divulgació i democratització de la cultura del perfum, el concurs manté el guardó del públic.

Japó, Estats Units i França
El premi per al millor perfum professional ha estat per a Hana Matsuri, del perfumista japonès Yasuyuki Shinohara. El nom de la fragància significa festival de les flors i fa referència a la festivitat religiosa nipona que conmemora el naixement de Buda. Tot i la diferència horària –al país del sol naixent eren les tres de la matinada–, des de ca l’Antiga s’ha fet una connexió en directe amb un altre dels concursants d’aquesta nacionalitat, Sunichi Yamada.
El primer premi a la millor fragància creada per un perfumista independent ha estat per a la composició Violet Saffron, del nord-americà Max Rossa. Malgrat el decalatge horari, Rossa hi ha intervingut en directe i ha agraït el reconeixement per via telemàtica. Des de ca l’Antiga, Irene Gisbert li ha mostrat el trofeu i li ha promès: “Te l’enviarem”.
Finalment, el premi al perfum favorit del públic ha estat per a Appalachin blue, de la francesa Céline Guivarc’h, que ha recollit en persona el guardó de mans de l’alcalde, Andreu Bosch. El segon perfum més votat ha estat Ion, del català Franc Blasi, i el tercer, Violet Wood, de la també francesa Marine Jacolin Douillet.

Nota olfactiva del 2022
Des del principi, el concurs internacional Mouillette d’Argent ha establert una nota olfactiva per a cada edició. Enguany, l’aroma triat ha estat la violeta. El president del jurat, Rossend Mateu, ha relatat que la seva fragància va esdevenir “molt popular a partir de la dècada de 1870”. Mateu ha detallat que “com a absolut de violeta s’utilitzen sobretot les fulles, barrejades amb les flors, ja que la quantitat d’essència que s’obté només d’una flor tan menuda com la violeta en requeriria milions i costaria molt”.
Existeix una altra variant. La irisada, que recorda al lliri. Segons Mateu, produeix “una olor superexquisida, amb aspectes terrosos propis del terreny humit on creix la violeta”, i dona com a resultat un perfum “molt més floral, eteri, dolç i polvorós”. Per acabar, Mateu ha explicat que “l’associació de la nota violeta i totes les notes iris recorda fruits aquosos com la síndria, el meló i el cogombre, amb un toc de fusta”.
Un cop feta aquesta dissertació, el president del jurat ha anunciat que la nota olfactiva escollida per al V concurs internacional de l’any vinent serà “la flor reina en perfumeria femenina i unisex, la rosa”.

Homenatge del Beauty Cluster
Abans de finalitzar, els organitzadors han volgut fer explícits altres reconeixements. El gerent del Beauty Cluster, Ivan Borrego, ha lliurat un premi en nom d’aquesta associació professional, que actualment aplega a 210 empreses, a una de les seves impulsores, Glòria Prats, “per l’energia, força i creativitat amb què ens ha ajudat a arribar fins aquí, com a Cluster i com a concurs internacional”. Borrego també ha tingut paraules d’agraïment per a les persones del seu equip, per als patrocinadors de l’esdeveniment (Cosmofragances, Eurofragance, Iberchem, Lluch Essence i Rafesa) i per als col·laboradors locals: l’Ajuntament de Teià, Ainea Perfums, ca l’Antiga i el mestre floral Jordi Abelló.
Per la seva part, Irene Gisbert ha presentat en societat el pàckaging dels perfums guanyadors de l’edició de 2019: Effluves de Jasmins et Magnolias, del brasiler Daniel Pescio, i Jasmin d’un riad marrocain, de la catalana Sandra Iruela. Aquesta darrera, present a la gala, n’ha recollit una mostra. També ha rebut els elogis del públic la jove que va dissenyar-ne l’embolcall, Jorgina Díaz, de l’Escola Illa d’Art i Disseny de Sabadell. Gisbert ha explicat que es tracta d’una “edició de col·leccionista de 500 unitats” que serà distribuïda en perfumeries artesanals. La intenció és fer el mateix amb els perfums guanyadors des de la primera edició.
Altres reconeixements
Abans de cloure l’acte, l’alcalde ha felicitat als guanyadors i a totes les persones reconegudes.
Bosch ha donat les gràcies a totes les escoles de disseny i belles arts de Catalunya que participen en el projecte Talent creatiu i empresa, i ha fet tres agraïments especials: a l’amfitriona de ca l’Antiga, Mariàngels Pérez, “per la seva generositat”; a Irene Gisbert, com a “emprenedora local”, i a Rossend Mateu, “que des del primer dia ha apostat per estar al constat del Maridatge dels Sentits i del concurs internacional de perfumeria”. Tots ells han estat obsequiats amb una de les dotze litografies numerades de la violeta pintada especialment per a l’ocasió per l’artista Anna Ballester.

 

 

 

Deixa un comentari

Banner 25N Diputació