Publicat el 14/10/2022

Granollers i Mataró participen per primer cop en la iniciativa MetròpolisLab. En les quatre edicions anteriors van participar gairebé 3.000 alumnes

 

 

 

Gràcies al conveni signat entre la Diputació de Barcelona i la Fundació BCN Formació Professional, que va tenir lloc el passat mes de juny, municipis com Granollers i Mataró s’han sumat a la iniciativa MetròpolisFPLab, en el marc del projecte transformador “Noves Oportunitats Educatives 4.10” de la corporació en la lluita contra l’abandonament escolar, especialment adreçat a joves entre els 16 i 24 anys.

D’aquesta manera arrenca una nova edició del MetròpolisFPLab on empreses participants al projecte llancen un repte a l’alumnat de Barcelona, la seva Àrea Metropolitana i ara també als joves de Granollers i Mataró. Reptes variats, de temes com la logística, la innovació tecnològica, el desenvolupament i la construcció.

A la vegada, l’alumnat guanyador de l’anterior edició ja comença la seva beca a les empreses corresponents. Els equips que van donar solució als reptes del curs passat seguiran desenvolupant la seva idea guanyadora a la mateixa empresa que els va llaçar el repte, mitjançant una beca remunerada de dos mesos.

Els participants d’enguany poden presentar les seves sol·licituds per participar-hi a partir del proper 17 d’octubre quan s’obrirà la 5a convocatòria del projecte.  En les quatre edicions anteriors han participat 2.881 alumnes i s’han registrat 805 equips que han presentat 42 reptes innovadors.

Concretament el projecte MetròpolisFPLab es va presentar, el 5 d’octubre a Mataró i 7 d’octubre a Granollers i a la convocatòria van assistir diferents representants dels centres de Formació Professional d’ambdós municipis i representants municipals.

La Diputació de Barcelona també col·labora amb la Fundació BCN FP en el Pla de Mesures per a la innovació a l’FP. El projecte potencia iniciatives que posen en valor l’experimentació, el foment de competències clau i el treball en equip, i es guia per la millora de l’èxit educatiu i la inserció laboral.

Aquestes col·laboracions s’emmarquen en el projecte transformadorNoves Oportunitats Educatives 4.10 que impulsa una estratègia i articula un conjunt de recursos que posen en marxa un sistema integral d’acompanyament a la població jove de 16 a 24 anys en risc d’abandonament escolar prematur.  En aquest moment, el NOE 4.10 ja ha arribat a 94 ens locals de la província, que han rebut algun suport econòmic, tècnic o material.

La corporació d’acord amb la seva funció d’eina de cooperació amb el món local, assumeix un ferm compromís en la lluita contra l’abandonament escolar prematur. Durant l’actual mandat 2021-2023 ja s’han destinat gairebé 14 milions d’euros. Concretament 3,9 milions pel projecte NOE 4.10 de Noves Oportunitats contra l’abandonament prematur d’estudis i 10 milions pel projecte TTT-Treball, Talent i Tecnologia per requalificar les competències professionals.

Formació Professional
La Diputació de Barcelona aposta de manera decidida per la Formació Professional com a una excel·lent sortida que obre noves vies i opcions en la formació dels joves. Noves oportunitats educatives i formatives, contribuint a la inclusió i reactivació dels col·lectius més vulnerables sense que es quedin enrere.

La nova Llei d’Ordenació i Integració de la Formació Professional impulsa un nou marc que unifica tota la formació professional inicial, ocupacional i continua amb flexibilitat per dissenyar itineraris tant per joves com pels adults.

Els governs locals tenen una llarga experiència donant suport a la formació i inserció laboral dels joves i dels adults més vulnerables dels municipis. La nova Llei de Formació Professional permetrà col·laborar, amb lleialtat com sempre fan els municipis, amb la política de país en que s’ha de convertir la FP.

La Llei d’Integració i Ordenació de l’FP
La nova Llei d’Ordenació i Integració de la Formació Professional impulsa un nou marc regulador que unifica tota la formació professional inicial, ocupacional i continua amb prou flexibilitat per dissenyar itineraris progressius tant per joves com pels adults.

És una llei que generalitza la formació dual a l’empresa, incentiva l’acreditació de competències dels adults, potencia un sistema d’orientació professional i modernitza una oferta formativa més tecnològica i modular. Per primer cop, una llei de FP regula un sistema ascendent de graus de formació: des de les micro-formacions fins els cursos d’especialització de postgrau. Tota la formació rebuda serà acumulable i acreditable en una lògica d’aprenentatge al llarg de la vida.

La nova llei estatal de FP també defineix noves relacions entre Universitats i la FP, flexibilitza els dissenys curriculars, adequa l’oferta a col·lectius singulars i incorpora les necessitats territorials en una xarxa de centres formatius que es complementaran entre si. Per tant, pel món local s’obren noves possibilitats que, juntament, amb el desplegament de la llei catalana de FP (2015) li permetrà jugar un paper més actiu i de proximitat a l’hora de desenvolupar les competències professionals de la població.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4 “Educació de qualitat”, número 8 “Treball digne i creixement econòmic” i número 9 “Indústria, innovació i infraestructures.

 

Redacció
Imatge i font: Diputació de Barcelona

Deixa un comentari