Del 13 al 18 d'octubre: Setmana mundial del Cervell 2020 | La Clau -Revista gratuïta del Maresme
Publicat el 13/10/2020

Els hàbits de vida saludables podrien reduir fins a un 40% dels casos d’Alzheimer i el 90% dels casos d’ictus

La Societat Espanyola de Neurologia (SEN) adverteix que el confinament generat per la COVID-19 -que ha afavorit pràctiques com l’aïllament social, l’augment de l’estrès o la disminució de l’activitat física- ha estat molt perjudicial per al nostre cervell, per la qual cosa, més que mai, és important recuperar i portar a terme hàbits que ens protegeixin enfront de les malalties neurològiques.

Les malalties neurològiques afecten més de 7 milions de persones a Espanya i algunes d’elles (com la migranya, l’ictus, l’Alzheimer, el Parkinson, o l’epilèpsia) figuren a més entre les malalties amb major prevalença entre la població, sent la causa de més de l’50% dels casos de dependència per trastorns crònics. Així mateix, i ha causa de l’envelliment progressiu de la població, s’estima que en els propers anys la seva prevalença sigui encara més gran: moltes d’elles es podrien fins i tot duplicar o triplicar en els propers 20 anys.
“El cervell és un dels òrgans més importants del nostre cos, però a diferència del que passa amb altres òrgans, aquest no sol enviar senyals d’avís de que alguna cosa no funciona correctament fins que el dany és important. Per això és molt necessari  tenir-ne molta cura. No obstant això, i encara que tenim molt interioritzats certs hàbits que ens permeten tenir cura d’altres parts del nostre cos, no passa el mateix amb el nostre cervell “, assenyala el Dr. Jesús Porta-Etessam, Vicepresident de la Societat Espanyola de Neurologia responsable de la Setmana de l’ cervell. “La Setmana de l’Cervell, que aquest any celebrem del 13 a el 18 d’octubre, sorgeix precisament no només per donar a conèixer les principals malalties neurològiques, sinó també per fomentar pràctiques que ajudin a prevenir-les i permetin el correcte funcionament d’aquest òrgan tan important” .

Consells per mantenir un cervell sa:

• Ralitzar activitats que estimulin l’activitat cerebral i et mantinguin mentalment actiu com llegir, escriure, memoritzar números de telèfon, participar en jocs de taula, realitzar activitats manuals, completar mots encreuats, aprendre i practicar un nou idioma, etc.

• Exercitar algun tipus d’activitat física de forma regular, bé sigui mitjançant la pràctica d’un esport o realitzant un o dos passejades diàries de al menys 30 minuts.

• Potenciar les relacions socials i afectives evitant la incomunicació, l’aïllament social i l’estrès.

• Realitzar una dieta equilibrada, evitant l’excés de greixos animals, de sal i potenciant el consum de fruites i verdures.

• Portar hàbits de vida saludables sense consum d’alcohol, tabac i drogues i dormir 8 hores diàries.

• Controlar la hipertensió, atès que és el principal factor de risc de malalties cerebrovasculars com l’ictus.

• Protegir el cervell contra les agressions físiques de l’exterior mitjançant la utilització sistemàtica de el cinturó de seguretat en els vehicles i de el casc quan es viatja amb moto.

Activitats de la Setmana del Cervell
A causa de la situació actual, totes les activitats de la Setmana de l’Cervell s’han dissenyat perquè puguin realitzar-se de forma virtual. Així, a partir d’avui, i ha través de la pàgina oficial de la Setmana de l’Cervell (www.semanadelcerebro.es) qualsevol persona interessada podrà accedir a una sèrie de passatemps per ajudar a exercitar el cervell i, al llarg d’aquesta setmana, a diversos vídeos on neuròlegs experts donen consells per mantenir el cervell sa i informen sobre algunes de les principals malalties neurològiques, amb un apartat específic sobre Neurologia i COVID-19.

Sociedad Española de Neurología

Deixa un comentari