La circulació de trens per l'interior de l'estació intermodal de la Sagrera ja és una realitat | La Clau -Revista gratuïta del Maresme
Publicat el 08/12/2020

L’R1 de Rodalies travessarà aquest dimarts 8 de desembre les noves vies per primera vegada

La circulació de trens per l’interior de la nova estació intermodal de la Sagrera ja és una realitat. Onze anys després de l’inici de les obres –que es van paralitzar entre 2015 i 2018- Adif ha executat les últimes actuacions que faran possible el trànsit ferroviari per dins la nova infraestructura.
A partir d’aquest dimarts 8 de desembre, l’R1 de Rodalies –la línia Barcelona-Mataró-Maçanet- travessarà les noves vies soterrades, en un tram de gairebé dos quilòmetres que va de la rambla Prim, a tocar de Sant Adrià del Besòs, fins al pont de Bac de Roda, al barri de La Verneda de Barcelona. Tot i que l’obra executada a tota l’estació és del 40%, els responsables del projecte asseguren que aquesta és una fita “històrica”.

L’estació intermodal de la Sagrera ha d’acabar convertint-se en un espai de 215.000 metres quadrats amb tres plantes, que permetran descongestionar la circulació de trens i ser una de les infraestructures de referència pel que fa a l’alta velocitat.
En el nivell inferior hi haurà vuit vies i quatre andanes pels trens regionals, per on transitaran les línies Barcelona-Mataró i Barcelona-Granollers.
Al mig hi haurà un gran vestíbul amb aparcaments als extrems, mentre que a la part superior hi haurà vuit vies i quatre andanes pels trens d’alta velocitat, així com un espai logístic multioperador amb 12 vies per fer la posada a punt dels trens que han de fer un nou servei.

Amb la normalització de la circulació a l’R1, Adif completa la primera gran fita dins la infraestructura.
Pels passatgers, això es traduirà en la recuperació de la normalitat a la línia. Durant els últims quatre mesos i mig, l’R1 havia modificat el seu traçat i havia reduït la seva oferta de trens perquè els operaris de la companyia construïssin les noves vies a l’interior de La Sagrera. Des del passat 25 de juliol, la línia operava en via única entre les estacions de Sant Adrià i el Clot-Aragó, vorejant la mateixa estació intermodal. L’oferta era de sis trens per hora i sentit en hores punta i quatre trens per hora i sentit durant la resta de la jornada.

Actuacions durant el pont de la Puríssima
El restabliment normal de la circulació a l’R1 ha estat possible després que Adif aprofités el pont de la Puríssima per executar les últimes actuacions. Durant els últims quatre dies, els operaris han completat els treballs sota el pont de Bac de Roda i sota la rambla Prim per enllaçar la part de via que faltava i han dut a terme les comprovacions de seguretat corresponents, sol·licitades per l’Agència Estats del Seguretat Ferroviària (AESF).

Precisament van ser les comprovacions de seguretat les que van allargar el termini per donar les obres per acabades. La intenció d’Adif era restablir la circulació de trens a principis de novembre, però inicialment la companyia no va tenir en compte aquests procediments. És per això que es va decidir executar l’operació el passat cap de setmana, un mes més tard del previst, aprofitant que l’afectació sobre el servei seria menor. En cas que les comprovacions de seguretat s’haguessin dut a terme en un dia feiner, vora 70.000 passatgers s’haurien vist afectats.

Futures actuacions
Amb el traçat de l’R1 completat, el següent pas és efectuar el trasllat de vies de la línia Barcelona-Granollers. El coordinador de les obres de la Sagrera, Luis Ubalde, va destacar el passat d’octubre que les obres són “especialment compromeses”, ja que l’afectació sobre el servei ferroviari “ha de ser mínima”. En aquest sentit, Adif encara no ha establert futurs calendaris, tot i que l’empresa assegura que les actuacions avancen “dins els terminis establerts”.

ACN Barcelona

 

Deixa un comentari