Vitamina D, la vitamina del sol | La Clau -Revista gratuïta del Maresme
Publicat el 16/12/2018

Si et sents especialment cansat o et fan mal els ossos, és possible que els teus nivells de vitamina D no arribin als mínims recomanats per a una salut òptima.

La vitamina D ajuda el cos a absorbir el calci, i també té un paper important en el sistema nerviós, muscular i immunitari. És una de les vitamines liposolubles imprescindibles per a la formació normal dels ossos, de les dents i per a l’absorció intestinal del calci. La seva deficiència pot causar osteoporosi i raquitisme.

La vitamina D es pot obtenir de dues maneres:
Mitjançant l’exposició als raigs solars (UV), i pel consum d’aliments rics en aquesta vitamina, com per exemple la llet, els ous o els peixos blaus com ara la sardina, el verat, el salmó i la tonyina. També els bolets xiitake i els crustacis, com les gambes i els llagostins, en són bon portadors.

Als ossos els agrada el sol, i raons no els en falten, ja que cada vegada que prenem el sol es posen en marxa processos interns amb efectes beneficiosos per a l’organisme: l’estructura de l’esquelet s’enforteix, els dolors disminueixen i augmenta el benestar en general.

Per garantir la quantitat necessària de vitamina D, l’exposició diària al sol a l’hivern hauria de ser d’entre 20 i 30 minuts, mentre que a l’estiu n’hi haurà prou amb 5 o 10 minuts; temps suficient per garantir la quantitat de vitamina D que cal per enfortir els ossos.

Les millors hores per obtenir vitamina D mitjançant l’exposició al sol serien les que van des de les 10 del matí a les 3 de la tarda. A primeres hores del dia i durant les darreres de la tarda la producció de vitamina D no és significativa, ni tan sols a l’estiu.

És important ser conscients que la vitamina D és una de les més importants per mantenir-nos en bona salut a llarg termini i poder envellir sans. Aquesta vitamina actua més com a hormona que com a vitamina, cosa que afecta directament els gens responsables per controlar gairebé tots els processos cel·lulars en el cos i influeix també en la nostra salut mental. Per això, són immensos els seus beneficis, sobretot en la prevenció de malalties comunes en la vellesa.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari