Un nou peatge a les autovies obligarà a pagar per ús i pel que contamina el vehicle | La Clau -Revista gratuïta del Maresme
Publicat el 19/12/2018

El diari en línia El Confidencial Digital recull al seu web que Foment vol implantar el 2020 el pagament per l’ús de les autovies, i que ha creat una subcomissió del Congrés amb l’objectiu de donar forma a un model definitiu de tarifació per utilitzar les infraestructures viàries d’alta capacitat. Els debats arrencaran al començament de l’any vinent i la subcomissió, formada per membres del Govern, així com per responsables autonòmics i concessionàries i altres empreses del sector, comptarà amb un termini de sis mesos per presentar les seves conclusions sobre el nou model de finançament de les carreteres.

Amb aquesta mesura l’executiu vol assegurar el manteniment d’unes infraestructures que suposen per a l’Estat un cost anual d’11.000 milions d’euros. El Confidencial Digital també recull que, segons les fonts a les quals ha tingut accés, el Govern aposta perquè les autovies siguin pagades, en primer lloc, per qui les fa servir, i en segon lloc pels que més contaminen en utilitzar-les.

El nou gravamen seria d’aplicació per a tot tipus de vehicles, tot i que amb diferents tarifes que anirien dels 0,03 euros fins als 0,15 euros per quilòmetre recorregut.

El model de cobrament que es preveu aplicar és similar al de les autovies portugueses, que es basa en un sistema electrònic sense barreres, mitjançant càmeres de control en arcs sobre la calçada. Aquests dispositius van llegint les matrícules dels vehicles en diversos trams del trajecte, i carreguen el cost directament en el compte corrent del conductor.

Els distintius que la Direcció General de Trànsit (DGT) va començar a enviar el 2016 per classificar el parc automobilístic en funció del que contamina cada vehicle es prendran com a referència per al cobrament per l’ús de les autovies. Els cotxes dièsel anteriors a 2006, i els de gasolina d’abans de 2000, seran els que més peatge paguin, mentre que les motos més afectades seran les fabricades abans de l’any 2003.

Fonts de Foment han explicat a El Confidencial Digital que al Congrés hi ha una àmplia majoria per tirar endavant el pagament per ús de les autovies, per la qual cosa preveu que el nou model de finançament de les carreteres s’enllesteixi en poc més d’un any.

La xarxa de carreteres de gran capacitat, és a dir, aquelles que tenen almenys dos carrils per sentit, suma 15.965 quilòmetres a l’Estat espanyol, segons dades de l’Associació Espanyola de la Carretera. La majoria de les vies pertanyen a l’Estat, mentre que les autonomies tenen 3.642 i les diputacions 1.074. Però no totes seran de pagament, únicament 3.000 seran les que passin a cobrar per ús. Això sí, la intenció és que ho facin les més utilitzades pels conductors.

 

Redacció La Clau
Font: www.elconfidencialdigital.com

Deixa un comentari