Publicat el 07/09/2018

La memòria s’ha d’exercitar des de la infància i la repetició és un dels millors mètodes. Tot i així, el cervell pot ser entrenat a qualsevol edat per ser més eficient i recordar tot tipus d’informació. Repassem alguns dels trucs utilitzats a l’escola, i també unes quantes regles mnemotècniques:

Truc dels dies dels mesos. Per saber quins mesos de l’any tenen 30 dies i quins 31 es fan servir els punys. Començant des de l’esquerre, els artells representen els de 31, i l’espai entremig els de 30.

Truc per diferenciar més gran que i menor que. Els símbols < i > s’utilitzen per indicar més gran que i menor que. Per reconèixer quin és quin posarem dents i ulls al símbol i el convertirem en un cocodril que es menja el nombre més gran. Així sabrem que, quan el cocodril tingui la boca oberta, el nombre que vulgui menjar-se serà el més gran.

La taula de Pitàgores. Un bon truc per aprendre a multiplicar. Està formada per dues coordenades; a la primera filera i a la primera columna es representen els números de l’1 al 10. La resta de columnes o fileres contenen els resultats. Si creuem les dues coordenades obtindrem el fruit de la multiplicació.

Lluna creixent i decreixent. Si volem saber en quina fase està la lluna ens fixarem en si s’assembla a una C o a una D. Està decreixent si té forma de C i creixent si es similar a la D.

Regla de la longitud de les paraules. Molt útil per memoritzar xifres llargues. Cada número es canvia per una paraula que tingui el mateix nombre de lletres i es construeix una frase sencera. Recordar l’oració és molt més fàcil que retenir els diferents números d’un total.

Regla de la faula. Consisteix a inventar-se una història que contingui la informació que es vol retenir. Per al cervell és més senzill recordar un relat que una sèrie de números sense cap relació. Per això hem de relacionar els números amb les parts de la història fent servir uns personatges, una hora, un lloc…

Regla de la cadena. Serveix per recordar llistes de paraules en un ordre concret. Les paraules s’introdueixen en una història que segueix una seqüència. La primera portarà a la segona, la segona a la tercera i així successivament.

Regla dels acrònims. Es basa a agafar la primera lletra de cadascuna de les paraules que es volen recordar, i fer-les servir per construir una frase més senzilla.

Regla de la música. És tracta d’associar la informació a una cançó o tornada. Una variant de les típiques cançonetes per memoritzar l’abecedari.

Regla dels llocs coneguts o palau de la memòria (tècnica de Loci). Es tracta de situar l’acció en un espai concret d’una casa i associar la informació que es vol memoritzar a figures, objectes o personatges d’aquest lloc.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari