Publicat el 21/02/2019

INTERPRETACIÓ
Eddy Galland, David Kellman, Robert Shafran
DIRECCIÓ Tim Wardle
DURADA 96 min
GÈNERE Documental / Thriller / Comèdia

La tendència plàstica de Tres idénticos desconocidos és palpable des del primer moment. Tant en les entrevistes com en les (abundants) imatges de recurs, l’estètica sempre està per sobre del contingut. Tot el que veiem i sentim sembla dissenyat per arribar a la sang per la via ràpida. L’acostament als personatges és gairebé inexistent. De fet, el director sembla més interessat a explorar la morbositat dels fets que no pas en l’aspecte humà, social i reflexiu de tot plegat. I el pitjor és que, per legitimar el relat, omple tota la pel·lícula d’escenificacions literals del que expliquen els personatges.

Que, en realitat, és una decisió ben vàlida…, si no fos perquè això només acaba servint per prescindir de tota la sinceritat que es pugui esperar de les entrevistes. És a dir, en lloc de concentrar els esforços a aconseguir la màxima naturalitat i transparència per part dels entrevistats, Tim Wardle s’hi mira per cobrir tota la pel·lícula de petites reproduccions dels fets. I per si amb això no n’hi hagués prou, els enquadraments sembla que no tinguin vergonya a l’hora de classificar moralment cada un dels personatges. És com si algú s’hagués entestat a aconseguir la unió perfecta dels pitjors aspectes de la ficció i del documental.

Tot plegat és una llàstima, perquè els fets que s’expliquen en aquesta pel·lícula no deixen de ser interessants. Però la insistència del director a vendre’ns una tesi que ell mateix s’encarregarà de desmentir en una espècie de gir de guió del tercer acte (donant per fet —erròniament— que el seu engany és infal·lible) fa que el producte final s’assembli més a un telefilm de diumenges a la tarda que a una peça cinematogràfica. En resum, aquesta és una pel·lícula que malgasta tot el suc de la seva història per convertir-se en un vulgar pamflet sensacionalista. Encara més: és una classe magistral de com desvirtuar una història interessant que en realitat no necessitava cap artifici.

 

Martí Sala
marti_1988@hotmail.com
Compte Twitter: @1988_sala
www.cinemaldito.com

Deixa un comentari