Publicat el 06/08/2018

De la mateixa manera que per estar en forma cal fer esport o exercitar-se físicament, perquè el cervell estigui sempre al màxim nivell és un bon consell seguir una sèrie de pautes que permetin cuidar-lo a fi de treure-li el màxim rendiment. Cal tenir en compte que el cervell aconsegueix la seva plena maduresa als 30 anys, i que a partir de llavors comença a envellir, però el procés d’envelliment sempre és individual: pot ser més o menys ràpid segons la persona i el temps que aquesta dediqui a tenir-ne cura. És un fet demostrat que el canvi d’hàbits en la vida diària disminueix el risc de presentar un deteriorament cognitiu precoç.

Alguns suggeriments de provada efectivitat per reforçar les intencions de cuidar la nostra salut cerebral:

Tingueu cura d’allò que mengeu: menjar més del necessari augmenta el nivell d’estrès oxidatiu de l’organisme, que afecta les proteïnes i lípids del cervell.

Feu esport de manera regular: l’esport és salut, i practicar exercici aeròbic de forma continuada segrega substàncies que milloren la plasticitat cerebral.

Feu exercici mental cada dia: és molt recomanable exercitar la ment diàriament. Per a això, cal buscar activitats que cridin l’atenció i que reportin satisfacció, com pot ser l’aprenentatge d’un nou idioma, jugar a escacs o simplement llegir una novel·la.

Trenqueu la rutina: la rutina és nefasta per al cervell, motiu pel qual és bo fer activitats que facin sortir d’aquest estat, com ara viatjar, participar en una coral…

Adapteu-vos als canvis: la societat avança a un ritme molt alt, i els canvis en l’entorn alteren contínuament la comoditat. És fonamental acceptar aquests canvis i adaptar-s’hi.

Eviteu l’estrès crònic: l’estrès és molt perjudicial per a l’organisme, ja que allibera corticoides que danyen les connexions cerebrals. Per contrarestar això, el millor és prendre’s les coses amb calma.

Tabaquisme: fumar és molt perjudicial, ja que pot provocar petits infarts cerebrals que afecten la memòria. A més, la nicotina produeix una reducció de la memòria i l’atròfia i mort de les neurones.

Descanseu com cal i dormiu bé: el cervell necessita entre 7 i 8 hores de son reparador perquè pugui esborrar totes aquelles dades que no siguin necessàries. També és important descansar bé i còmodament, ja que durant aquest temps es reparen els teixits que poguessin estar danyats i es fixen els coneixements.

Gaudiu de les petites coses: en ocasions és millor gaudir de les coses petites i no il·lusionar-se amb coses que no estan a l’abast. Les coses que mai no arriben poden causar una gran decepció.

Resumint, cal controlar la pressió arterial, el colesterol i la glucèmia, no fumar, no beure en excés i reduir l’estrès, mantenir una activitat física, fer caminades de 30 a 45 minuts / dia: són alguns dels hàbits saludables que ja és sabut que beneficien el binomi cor-cervell. Així, també hem de considerar les propietats de certs aliments i saber que cal evitar els menjars molt greixosos i l’augment de pes o obesitat. A banda de la importància d’una correcta alimentació, els especialistes marquen com a tema important l’obligació de treure el cervell del lloc de confort, de les rutines o les preferències. Suggereixen cada vegada amb més èmfasi sotmetre el cervell a esforços de nous aprenentatges perquè constantment generin noves conductes d’adaptació. Aquests exercicis potenciaran la intel·ligència, la memòria, la rapidesa per resoldre problemes, la capacitat de concentració i fins i tot el talent.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari