Publicat el 06/10/2022

Originari de Suïssa, Simone Quadri ha treballat en el sector energètic al Regne Unit durant més de sis anys, desenvolupant aplicacions que ajudessin la gent a familiaritzar-se amb el seu consum energètic i a reduir-lo. Apassionat per una banda del món del motor i amb una forta inquietud pel medi ambient per l’altra, s’ha establert a Barcelona per ajudar personalment en la complicada transició cap al cotxe elèctric a través del rènting.

 

Com decideix dedicar-se al sector de la mobilitat sostenible?
Principalment perquè m’apassionen els cotxes i tot allò que té a veure amb el medi ambient. Vinc del sector perquè m’hi he dedicat professionalment, però la visió l’he tingut des de sempre. Pot semblar mentida, però quan tenia deu anys vaig començar a traçar un pla per muntar una empresa de rènting de cotxes. De fet volia que es digués Condor, el nom d’Emotion va sorgir més endavant.

I com neix la start-up Emotion?
Neix amb un objectiu global al qual m’he dedicat treballant en altres empreses: ajudar la gent a reduir el seu impacte sobre el medi ambient. Tenim molt clara la teoria, tenim les dades, però encara ens falten eines pràctiques per ser una societat més sostenible globalment. No va ser gaire fàcil començar sol des de zero perquè, quan vaig endegar aquesta aventura, encara treballava amb l’empresa del Regne Unit i, és clar, m’exigia molt de temps. Però quan tens una meta molt clara, tot és anar construint de mica en mica. I seguim aprenent i creixent.

Quins serveis ofereixen actualment?
Oferim als clients un rènting de cotxes elèctrics, híbrids i híbrids endollables amb les millors condicions del mercat. El rènting és la millor opció per a un tipus de cotxes que tecnològicament avancen i milloren de manera notòria d’un any per l’altre. Estrenes cotxe cada pocs anys i t’oblides de pagar res més que una sola quota.
Per altra banda, volem oferir un servei de 360º perquè els nostres clients maximitzin l’estalvi amb el cotxe elèctric, i per això gestionem el punt de càrrega a casa i també assessorem sobre les tarifes energètiques més rendibles del mercat. Som totalment independents de marques i fabricants, ens guiem exclusivament pels números dels clients, perquè puguin treure el màxim partit del seu cotxe.

En quins municipis i ciutats han desplegat ja els seus serveis?
Actualment operem a tot Espanya, però la gran majoria dels clients es concentren a Catalunya i Madrid, que són les àrees amb més demanda de vehicles elèctrics.

 

 

«Emotion neix amb un objectiu global al qual m’he dedicat treballant en altres empreses:
ajudar la gent a reduir el seu impacte sobre el medi ambient»

 

La transició cap als cotxes elèctrics no està sent fàcil. Què s’haurà de fer perquè vagi més ràpid?
Anem per parts. Una de les principals barreres és el cost del cotxe. Carregar un elèctric és més econòmic tot i els actuals preus prohibitius de la llum, i no ho dic jo, ho diuen els números. Però del cost del vehicle mateix, te’n parlo ara.
Deixant de banda que en aquests moments hem de considerar la crisi dels microxips, que fa que les entregues dels vehicles s’allarguin fins a un any, la clau per accelerar el pas cap als cotxes sostenibles rau en la tecnologia. És una de les vies per abaratir els preus, especialment en el rènting, perquè aquest sistema de lloguer basa els seus preus en el valor residual; és a dir, es fa una estimació del cost del valor que perd el vehicle durant els mesos de contracte i en base a això es marca el preu mensual del rènting.
En el cas dels cotxes elèctrics, com que és una tecnologia relativament nova les empreses no poden fer una estimació real i es protegeixen financerament encarint les quotes. Si ens fixem en els cotxes elèctrics de segona mà, veurem que mantenen força bé els preus amb el pas del temps.

 

Quina valoració faria de la implantació del vehicle elèctric a Europa i més en concret Espanya?
És molt dispar. Al nord d’Europa n’han sigut pioners, ja que la majoria de les matriculacions són de cotxes elèctrics. Això és així per diversos motius: els governs d’aquests països graven els vehicles de combustió amb impostos molt elevats i els elèctrics amb uns de molt baixos i tenen una infraestructura desenvolupada amb una visió estratègica. A més es mostren molt receptius amb tot allò que sigui innovador i, és clar, també tenen més poder adquisitiu.
Hi ha països on també depèn de la distribució del tipus d’habitatge. Per exemple, al Regne Unit, on he viscut durant més de sis anys, aproximadament el 70 % dels habitatges són cases i el 30 % són pisos sense accés a pàrquing privat. Això fa que sigui molt més fàcil fer el pas cap a l’elèctric, perquè t’assegures de poder carregar-lo a casa i amb la tarifa que tu vulguis. A Espanya, però, la situació és a la inversa.

 

En la transició cap al vehicle elèctric no acompanyen gaire els preus dels vehicles, i potser els usuaris tampoc no estan gaire ben informats dels ajuts i avantatges que poden tenir. Cal canviar el model?
Efectivament, la població té la sensació que, amb el cost actual de l’electricitat, tenir un cotxe elèctric els sortirà molt car. Això, entre d’altres coses, denota que necessitem dotar tothom d’una de les eines més poderoses que tenim, que és la informació. I és la missió que tenim a Emotion.

El cotxe elèctric té molts avantatges. No pagues impost de matriculació, tens descompte en l’impost de circulació, aparcament gratuït a ciutats com Barcelona i accés lliure a les Zones de Baixes Emissions (ZBE) i al carril BUS-VAO, entre molts d’altres. I si saps com carregar el cotxe, estalvies –i molt–respecte de la benzina. Si no coneixes bé el sistema, és clar que pot sortir molt car, com tot a la vida.
Per a empreses i autònoms, per exemple, el rènting d’un elèctric és amb diferència la millor opció per adquirir flotes. Es poden desgravar l’IVA i la taxa d’interessos del rènting és molt inferior a la del finançament. Això darrer també s’aplica a particulars.

 

El canvi al vehicle elèctric implicarà però un seguit d’adaptacions: retirada dels cotxes de benzina i gasoil, decidir què es fa amb les bateries dels cotxes elèctrics… Assumir aquest repte està en l’agenda europea?
L’agenda europea contempla ara per ara l’aplicació de l’Acord de París, un acord internacional per impulsar accions que mitiguin el canvi climàtic, i l’Agenda 2030. En aquest marc se situa la prohibició de la venda de vehicles de combustió a partir del 2035, però de moment només es contempla que, arribats en aquell moment, els cotxes que ja estaven matriculats i no siguin de zero emissions puguin continuar circulant.

 

 

«Tenim molt clara la teoria, tenim les dades, però encara ens falten eines pràctiques per ser una societat
més sostenible globalment.»

 

 

Per a la implantació dels vehicles elèctrics caldrà desenvolupar molt més els punts de recàrrega, en l’àmbit públic però també privat. Què assessoren vostès en aquest sentit?
Cal entendre que, ara per ara, un elèctric no és per a tothom. Si tens plaça de pàrquing, l’elèctric és la millor opció. Si no en tens, dependrà molt de per a què necessites el cotxe, de si tens punt de càrrega a la vora de casa o treballes a prop d’un punt on puguis carregar-lo, de quants km fas normalment, de si agafes molta carretera o no…

Per posar un exemple curiós, imaginem que necessites un cotxe i tots els teus viatges són per autopista. Si prenem com a referència les emissions de CO2, en aquest cas segur que et convé més un cotxe de combustió que no pas un d’híbrid endollable, que tenen un motor de combustió força més petit i demanen per tant un rendiment superior. Si en canvi prenem la practicitat com a referència, amb un de gasolina o un dièsel no entres a les ZBE de Madrid. En qualsevol cas, l’opció més sostenible i amigable amb el medi ambient sempre serà el cotxe 100 % elèctric.

Com que depèn de diversos factors que el comprador no coneix, estem treballant per desenvolupar un buscador intel·ligent de cotxes que et faci el primer filtratge: fa una sèrie de preguntes sobre el teu estil de vida per recomanar-te primer quin tipus de cotxe sostenible et convé (elèctric, híbrid o híbrid endollable) i després et proposa alguns models que s’ajustin a allò que busques. Si t’interessa, ens encarreguem de gestionar tot el contracte de rènting fins que s’entrega el vehicle. Si el client ja sap què vol, tenim una gran oferta de rènting de cotxes elèctrics i híbrids disponibles amb entrega ràpida.

No tot és blanc o negre, per això oferim a tothom qui ho vulgui assessorament gratuït, com un bon amic que t’aconsella sobre allò que coneix molt bé.

 

No és potser una contradicció que se’ns demani, pel bé del planeta, que ens passem a la mobilitat elèctrica quan l’electricitat està a preus prohibitius?
Des del meu punt de vista no és una contradicció perquè una cosa no és conseqüència de l’altra. No és tant que se’ns demani, sinó una qüestió de visió individual, en el sentit de la responsabilitat que tenim de reduir la nostra petjada ecològica i l’impacte humà sobre el planeta.
El transport és el sector amb més emissions de CO2 ara per ara (27 %; font: lamoncloa.gob), per sobre de la indústria (21 %), l’agricultura (14 %) i la generació d’electricitat (10 %).
Si no canviem la manera com fem les coses, el que ens espera en un futur no gaire llunyà són incendis i onades de calor intenses com la d’aquest estiu passat. Si no volem acabar així, hem de canviar. I aquest canvi passa obligatòriament per la mobilitat elèctrica.

 

Entrevista: Albert Calls
Foto: Cedida

Deixa un comentari