Publicat el 10/06/2019

Quan la superfície de l’ull no té prou hidratació poden aparèixer molèsties oculars: sensació de coïssor, disminució de la visió i, en alguns casos, lesions a la còrnia i a la conjuntiva.

La sequedat ocular pot afectar qualsevol persona, tot i que és més freqüent entre dones, especialment més enllà de l’edat de la menopausa, o en persones que viuen en grans ciutats on els nivells de contaminació atmosfèrica són més elevats.

Els símptomes són variats i consisteixen en cremor, enrogiment, picor, sensació de sorra i malestar en realitzar tasques que requereixen fixació visual com la lectura, la conducció o l’ús de qualsevol tipus de pantalla (ordinadors, mòbils, televisió, etc.).

Viure a diari amb sequedat ocular pot resultar incòmode, però hi ha una sèrie de mesures que poden ajudar a alleujar alguns dels símptomes de la síndrome de l’ull sec:

  • L’ús de llàgrimes artificials que es poden adquirir sense prescripció mèdica. Normalment es poden administrar tantes vegades com sigui necessari, però si es preveu la seva utilització amb una freqüència superior a més d’una vegada cada dues hores, és preferible la utilització de llàgrimes artificials sense conservants.
  • L’aplicació de gels lubricants.
    En ser una mica més espessos que les llàgrimes artificials, poden enteranyinar la visió, per la qual cosa es recomana aplicar-los a l’hora d’anar a dormir.
  • Evitar els moviments d’aire, ja siguin els naturals de l’entorn exterior, com pot ser el vent, o els provocats per aparells com els ventiladors o els assecadors de cabell, ja que poden assecar més els ulls. Si l’agent que el provoca és extern i no es pot evitar (vent), es recomanar dur ulleres de sol envoltants que protegeixin els ulls.
  • L’ús d’humidificadors. Els aires condicionats i la calefacció poden produir més sequedat, per la qual cosa l’ús d’humidificadors pot reduir la sequedat de l’ambient i alleujar una mica els símptomes.
    Deixar que els ulls descansin. Si llegir o veure la televisió agreuja els símptomes de la sequedat, cal fer pauses per descansar els ulls, i parpellejar amb més freqüència per recuperar la humitat perduda.
  • Evitar el fum del tabac. Les raons per mantenir-se allunyat del tabac són incomptables, i una d’elles és que pot irritar els ulls secs i, de fet, és un dels factors que augmenta el risc de patir aquesta afecció.
  • L’aplicació de compreses calentes sobre els ulls i la neteja suau de les parpelles amb sabons específics pot ajudar a alliberar l’oli que s’acumula a les glàndules de les parpelles, cosa que pot millorar la qualitat de les llàgrimes. Cal aclarir el sabó per complet una vegada acabada la neteja.
  • Incloure suplements d’àcid gras omega-3 a la dieta pot alleujar, en alguns casos, els símptomes de la sequedat ocular. Aquest component es pot trobar de manera natural en el peix blau (salmó, sardines, anxoves) i a les llavors de lli. Consulta el teu oftalmòleg per saber si seria recomanable prendre suplements d’àcids grassos omega-3 i en quina forma i dosi.

 

Redacció La Clau
Font: https://icrcat.com

Deixa un comentari