Per què i des de quan circulem per la dreta | La Clau -Revista gratuïta del Maresme
Publicat el 17/09/2020

Es ben sabut que el sentit de la circulació varia d’uns països a uns altres. Sense anar més lluny, al Regne Unit es condueix pel costat esquerre de la carretera mentre a la resta d’Europa ho fem pel costat dret. Però, per quin motiu? La revista DGT ho explica.

Segons aquesta publicació, els indicis apunten que en temps remots es circulava per l’esquerra. Un grup d’arqueòlegs va descobrir que a l’antiga Roma es circulava per aquest cantó en observar que els solcs d’un camí utilitzat pels romans presentaven més desgast a la banda esquerra. Molts pensen que antigament els genets circulaven per aquest costat per tenir la mà dreta lliure a fi de desenfundar la seva espasa en cas necessari. El mateix passava amb els cotxes de cavalls, que permetien que el cotxer tingués la mà dreta lliure per fustigar els animals de tir.

Amb la Revolució Francesa i l’ascens al poder de Napoleó es va començar a imposar la marxa pel costat dret per tot Europa. Es diu que va ser una norma imposada per Napoleó perquè era esquerrà, però no hi ha constància d’això.

Un dels primers països que va triar circular per la dreta va ser Estats Units. Era més còmode per als colons que anaven cap a l’oest. Atès que ja no es necessitava la mà dreta per portar una espasa, podien manejar millor els carros. Ja amb l’arribada dels automòbils i oblidant tot l’anterior, els fabricants dels primers cotxes no es van posar d’acord sobre on situar el volant. Van aparèixer cotxes amb volants als dos costats, però finalment els que van recuperar la norma de circular per la dreta van ser Henry Ford i el Ford Model T, un cotxe amb el volant a l’esquerra, del qual es van vendre més de 15 milions d’unitats a tot el món entre 1908 i 1927.

En els primers anys de segle XX a Barcelona es conduïa per la dreta, però a Madrid s’anava per l’esquerra. No hi havia una norma estatal que regulés el sentit de la circulació i la decisió depenia de les autoritats municipals. No va ser fins al 1924 que es va aprovar una norma que va obligar els conductors madrilenys a circular per la dreta.

Després de la II Guerra Mundial, la Convenció de Ginebra sobre Circulació Viària de 1949 va obligar a triar un sentit de la circulació i la gran majoria dels països europeus van optar per la dreta. Gran Bretanya, en canvi, va mantenir la marxa per l’esquerra i fins i tot la va importar a moltes de les seves colònies. És per això que avui dia en països com Austràlia o l’Índia se segueix circulant per l’esquerra.

 

Redacció La Clau
Font: http://revista.dgt.es

Deixa un comentari