Per a què s’utilitzen els pneumàtics usats | La Clau -Revista gratuïta del Maresme
Publicat el 28/09/2020

Els pneumàtics són una de les parts essencials del cotxe. Si els mantenim en bon estat tindrem una conducció segura i menys despesa de combustible. Però els seus avantatges no acaben aquí: quan arriben a la fi de la seva vida útil poden ser reciclats i reutilitzats.

La revista de la DGT (Dirección General de Tráfico) assenyala en un article com es reciclen els pneumàtics usats i les seves principals aplicacions. Una tasca que desenvolupa TNU (Tractament de Pneumàtics Usats) i que consisteix a gestionar de forma integrada tant la recollida com el tractament de les rodes que ja no serveixen. Part dels pneumàtics usats es renoven mitjançant un procés de recautxutatge, però aquells que no es poden recuperar es porten a unes plantes on es separen els diferents components (cautxú, fibra tèxtil i acer), als quals es dona un nou ús:

Asfaltat de carrers i carreteres. La pols del cautxú, barrejada amb altres substàncies, és perfecta per utilitzar-la com a asfalt per la seva resistència, elasticitat i capacitat d’insonorització. Aquest tipus d’asfalt s’esquerda menys i contribueix a la reducció de la contaminació acústica.

Llosetes de seguretat i paviments per a parcs infantils, pistes esportives, etc. Els sòls fabricats amb cautxú reciclat absorbeixen els impactes, són elàstics, s’assequen amb rapidesa, esmorteeixen els sorolls i no perjudiquen la salut.

Barreres de seguretat més efectives. A les barreres de seguretat se’ls incorpora una banda de material reciclat per reduir els riscos de lesions en cas d’accident. Així es protegeix els conductors i passatgers dels vehicles.

Gespa artificial. Per pavimentar camps esportius. Amb un pneumàtic usat es fabrica un metre quadrat d’aquesta gespa.

Sostres per a habitatges. Els pneumàtics vells es converteixen en panells de cautxú per a teulades. Poden durar fins a 50 anys.

Aïllant acústic. La fibra tèxtil dels pneumàtics vells es transforma en material que insonoritza els habitatges en absorbir les vibracions.

Ecocombustible. Un pneumàtic triturat té un alt poder calorífic i és molt adequat per a certes indústries. Això redueix la utilització de combustibles fòssils i les emissions de gasos nocius.

Soles per sabates. El cautxú és idoni per a la sola de les sabates per la seva resistència al desgast i la seva gran adherència. Amb un pneumàtic es poden fabricar fins a 30 parells de soles.

Projectes d’obra civil. Les carcasses dels pneumàtics s’empren en la fortificació de talussos, terraplens, esculls artificials, esculleres, etc.

Metall regenerat. Uns cables d’acer donen resistència i versatilitat als pneumàtics. Quan aquests no serveixen, l’acer es retira i s’utilitza per fabricar-ne de nous.

 

Redacció La Clau
Font: revista.dgt.es

Deixa un comentari