Publicat el 25/02/2017

Amb l’edat, i com a conseqüència d’una major lentitud en els processos metabòlics i de dèficits hormonals, es va perdent la capacitat per regenerar el col·lagen, motiu pel qual la pell perd grossor i elasticitat i les articulacions es tornen més rígides; és quan apareixen la flacciditat i les arrugues, la pèrdua de densitat òssia i els dolors articulars.

El col·lagen és el constituent essencial dels cartílags, tendons i ossos. La pell requereix col·lagen per al seu manteniment i per retardar l’aparició d’arrugues. El cabell i les ungles, per estar saludables, també en necessiten unes bones aportacions.

Per alentir la degradació del col·lagen hem de disminuir l’estrès oxidatiu i aportar nutrients que n’afavoreixin la síntesi. Obtenir col·lagen a partir de la dieta és força difícil, ja que la quantitat més gran es troba en les parts gelatinoses dels animals, així que plats tradicionals com les tripes o els peus de porc, les gelatines o els embotits aporten prou col·lagen, però no és aconsellable consumir-ne sovint pels riscos evidents associats a la salut (excés de greix, sucre, additius). En canvi, sí que és recomanable fer una dieta amb aliments que n’evitin la degradació, entre els quals s’inclouen cereals integrals, rics en vitamines del grup B, verdures de fulla verda i proteïna de bona qualitat, tant animal com combinació de vegetal amb cereal.

Al mateix temps, cal evitar sobretot el sucre refinat i aliments que augmentin la glucèmia, ja que està relacionada amb la glicosilació, procés en què les molècules de sucre en excés s’adhereixen a les fibres de col·lagen, que és quan perd força i flexibilitat.

Una altra bona mesura per garantir-ne uns nivells òptims és, a partir de certa edat, prendre regularment un complement alimentari ric en col·lagen. La gelatina hidrolitzada i el col·lagen amb àcid hialurònic, magnesi i vitamina C són productes pensats per a aquelles persones que volen cuidar els seus ossos, les articulacions i la pell.

 

Redacció La Clau

 

Deixa un comentari