Publicat el 02/07/2014
Nascuda a Barcelona, casada i amb una filla, Montserrat Candini és alcaldessa de Calella des de les passades eleccions municipals del 2011 i presidenta de la comissió de Turisme de l’Associació Catalana de Municipis. També és membre de l’executiva de CDC i, des de les eleccions generals del 2008 (legislatures 2008-2011 i 2011-2015), portaveu adjunta del Grup Parlamentari Català de CIU al Senat, on també és portaveu de la Comissió de Foment i de les CCAA. Parlem del municipi que presideix, Calella, i de la forta i renovada aposta que s’hi fa pel turisme.

Quins atractius té Calella per al turisme internacional?
El turista internacional troba a Calella tot el que busca: bon clima, natura, bones instal·lacions esportives, oferta hotelera, platges de qualitat, bones comunicacions amb Barcelona, patrimoni cultural, 1,5 km de centre comercial a cel obert amb botigues de gran qualitat i primeres marques, i una variada oferta d’esdeveniments esportius i culturals.

La voluntat és deixar enrere un model del turisme que es coneix com de «sol i platja» i atraure un model més ampli, que descobreixi el territori i la seva riquesa? S’està aconseguint, tenint en compte l’experiència recent amb els turistes francesos i el debat obert amb el «turisme de borratxera»?
El turisme familiar, esportiu i familiar també vol «sol i platja». A Calella tenim unes platges que són un privilegi natural que hem d’explotar, cuidar i gaudir, i que són un atractiu pel turisme. L’únic turisme que no volem és el «de borratxera», perquè no aporta res al municipi.


Majoritàriament, quina procedència té el turisme que els visita?
De Rússia, un 22,91%; d’Alemanya, un 21,01%; de l’Estat espanyol, un 12,50%; del Regne Unit, un 12,21%; d’altres procedències, com els països de l’est, un 6,46%; d’Holanda, un 4,78%, i de França, un 4,76%.


Donar-se a conèixer arreu del món és una de les seves apostes. Com ho fan?
Amb l’assistència a fires internacionals; workshops en els diferents mercats; fam trips, que són viatges de familiarització per a agències de viatges, i press trips, que consisteix en el mateix sistema però per a mitjans de comunicació. I també compten els contactes personals, que serveixen perquè Calella s’impliqui en projectes com és el de Territori Triatló Calella-Barcelona, o la creació de l’únic Museu del Turisme del món amb la implicació de l’Organització Mundial del Turisme.


La seva interacció amb la Volta Ciclista a Catalunya els ha sigut beneficiosa en aquest sentit?
La Volta té un fort impacte econòmic a la nostra ciutat, i també un impacte mediàtic importantíssim, que ens situa al món i ens serveix com a gran aparador, amb nou grans plataformes televisives emetent les imatges de Calella a 163 països, amb transmissions en 27 idiomes que arriben a més de 540 milions de llars de tot el món.


L’esport és, sens dubte, un gran pol d’atracció. Com valora les experiències amb el Challenge, l’Ironman, etc.?
Per descomptat, les valoro molt positivament, i hem treballat molt per aconseguir que Calella sigui una ciutat esportiva per excel·lència. Vam començar organitzant el Challenge i, gràcies a la feina ben feta, hem aconseguit portar la marca Ironman a la ciutat. Les proves Ironman de Calella puntuen per al campionat del món que se celebra a Hawaii, fet que suposa una projecció de la ciutat a nivell internacional, que la situa al costat d’altres ciutats tan importants com Arizona, Nova York, Florida, Zuric o Frankfurt. A més del prestigi que comporta ser la seu de l’Ironman al sud d’Europa, la prova genera un gran impacte econòmic a Calella.


Com treballen, des de l’Ajuntament, amb el sector hoteler i el vinculat al turisme per promocionar la ciutat?
Treballem de manera permanent i coordinada. Per exemple, disposem d’un organisme que s’ocupa de les accions de promoció i de les activitats per al turisme, i que financem al 50% ambdues parts. El mateix tarannà s’aplica a la taxa turística: tot ho pactem entre l’ajuntament i els agents econòmics.


La població calellenca ha entès majoritàriament que el turisme és motor de promoció econòmica?
El turisme va molt més enllà de l’estada en un hotel. Comporta comprar al nostre centre comercial, consumir als bars i les guinguetes de la platja, menjar als restaurants… Per tant, els calellencs i les calellenques entenen que el turisme no és res més que promoció econòmica. Aquest hivern, des de la regidoria de Promoció Econòmica s’han impartit classes de rus per a botiguers, i han tingut un gran èxit. Això demostra la conscienciació que es té que el turista és un client que s’ha de cuidar.


Com treballen el valor afegit de la proximitat amb Barcelona? I les sinergies amb la comarca?
La marca Barcelona està molt ben posicionada, consolidada, i és coneguda mundialment. Barcelona és una de les ciutats més visitades d’Europa i del món. La proximitat i les bones comunicacions de Calella amb Barcelona ens afavoreixen, i és un valor que estem explotant. D’altra banda, expliquem al turista que ve a visitar Barcelona que la comarca del Maresme és un lloc ideal per passar-hi les vacances, pel clima, les platges, els parcs naturals, els llocs per visitar, etc. Treballem estretament amb la resta de la comarca perquè sovint hi ha esdeveniments, com la Volta Ciclista o l’Ironman, que impliquen diversos municipis.


Quins són els seus reptes de futur en l’àmbit turístic?
La desestacionalització del turisme. El repte de Calella és seguir treballant per a un turisme de qualitat: esportiu, cultural i familiar, durant tot l’any, que sigui el motor de l’economia del municipi i que tingui un impacte en el conjunt dels subsectors de la nostra població.

Deixa un comentari