Publicat el 22/07/2019

En la digestió participen diversos òrgans i parts del cos. Els principals són la boca, la llengua, la faringe, l’esòfag, el fetge, l’estómac, el pàncrees, els intestins gruixut i prim, el recte i l’anus. Els trastorns digestius es produeixen a causa de problemes en el processament i l’eliminació del menjar.

El que mengem, la forma en què ho fem, el horaris, una microbiota alterada… Són moltes les causes que poden alterar la digestió.

La digestió comença a la boca, on els aliments es barregen amb els enzims de la saliva, i si no es mastega bé s’està saltant aquest pas.

No mastegar bé passa factura:

  • El menjar arriba sense triturar a l’estómac, que ha d’invertir molt d’esforç a digerir-lo, i això farà que la digestió sigui més lenta, pesada i consumeixi més energia, motiu pel qual es notarà més cansament.
  • Ens empassem més aire i això provoca gasos, flatulències i dolor abdominal.
  • Ens alimentem malament, ja que menjar ràpid és sinònim d’ansietat i aquesta actitud empeny a optar per aliments rics en greixos i sucres, que per descomptat no alleugereixen les digestions.
  • Es consumeixen més calories en cada àpat. Quan es menja ràpid, la leptina (hormona de la sacietat) no té temps d’enviar al cervell el senyal que s’està tip, i quan arriba ja és massa tard, perquè ja s’ha menjat de més.
  • I si malgrat menjar sa no es mastega com cal, no s’absorbeixen bé els nutrients.

Mastegar correctament aporta molts altres beneficis més enllà de la pròpia digestió:

  • Incrementa la segregació de saliva, fet que contribueix a la salut de les nostres dents, ja que evita que s’hi adhereixin restes de menjar
  • Ajuda a no engreixar-se, ja que com més masteguem més sensació de sacietat generem a l’organisme i, per contra, menjar ràpid mastegant poc multiplica per tres les possibilitats de patir obesitat
  • Mastegar oxigena l’organisme, i això produeix una sensació de plaer que allunya de l’estrès.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari