Publicat el 14/11/2019

Mireia Playà és una jove barcelonina que l’any 2016 va crear la firma de sabates que porta el seu nom. De petita, sota el guiatge del seu pare, Josep Playà, propietari d’una important distribuïdora de sabates, va descobrir la passió i l’amor pel món del calçat. La dissenyadora renuncia a la utilització de materials de procedència animal, impulsant els valors vegans, amb la utilització de teixits alternatius a la pell. D’altra banda, la marca col·labora puntualment amb diferents ONGs que donen veu a projectes que lluiten pels drets dels animals.

Després d’estudiar disseny de moda i treballar per a diverses empreses, segueix les petges familiars i crea una marca de sabates. Com decideix fer aquest pas emprenedor l’any 2016?

El meu pare s’ha dedicat sempre al món del calçat, primer com a agent comercial i, des de fa deu anys, com a distribuïdor. Fa un parell d’anys em va proposar crear una marca junts, en la qual ell aportaria el seu coneixement del mercat i del sector, a més de la seva empresa i equip; i jo, els meus coneixements en el disseny de moda.

Segueix, doncs, la tradició familiar, l’empresa de distribució del seu pare, Josep Playà, Shoes Management. Però vostè hi aporta una visió dels nous temps. Què defineix el seu projecte?
El que fem a Mireia Playà reflecteix el meu estil personal: la meva visió de la moda i les tendències socials i culturals del moment. Les nostres creacions són atrevides, descarades i amb un toc divertit. També joves, dolces i femenines. Aposten per l’esport, però no renuncien a la sofisticació. I admiren tota classe de detalls de fantasia.

Aplicar el veganisme a un tipus de productes on tradicionalment es fa servir pell no deu ser gens fàcil. Quins obstacles es va trobar en els primers moments?
Al principi era molt complicat trobar els materials adients, però per sort els proveïdors estan oferint cada vegada millors materials.

Quins materials fa servir per a les seves creacions?
Fem servir un conjunt de materials alternatius a la pell que poden ser des de teixits fins a materials sintètics que imiten l’aspecte de la pell. En un inici, va ser complicat trobar-ne que tinguessin bona qualitat, bon tacte, que ens agradessin estèticament, etc.

Actualment hi ha més alternatives, els nostres proveïdors mateixos donen més opcions i estan promovent molt els materials d’origen vegetal o reciclats; això també fa que nosaltres puguem fer una evolució, en oferir no només un producte elegant, sinó que també pugui ser un producte sostenible.

Com s’harmonitza una línia de disseny vegana, que comporta respecte als animals, amb no utilitzar pells?
El veganisme en si com a estil de vida, ja per definició, comporta que la petjada ecològica de la persona vegana sigui molt més reduïda que la d’una persona que no ho és. Per entendre’ns, la majoria de la soja que es cultiva a tot al planeta es destina a alimentar animals. I alimentar un animal que arribi a pesar els kg que pesa una vaca comporta molt menjar i molta aigua. I aleshores, tenir un estil de vida en què es menja carn és molt poc sostenible.

Però retornant al que és la nostra marca, al principi el nostre objectiu era ser només vegans, però això va evolucionant, i des de fa un parell d’anys el que volem no és ser només vegans, sinó també sostenibles. Sabem que no és una labor fàcil, perquè una sabata està constituïda per molts elements, i per tant és molt difícil que tots siguin reciclables o biodegradables, però és cert que tot el que és la indústria auxiliar està intentant fer canvis. I llavors, totes aquestes evolucions que s’estan produint en el sector permetran que les marques no només siguin veganes, sinó que també es puguin apropar al màxim a la sostenibilitat per tenir un impacte menor en el medi ambient.

Tot i això, la pell d’una sabata contamina tres vegades més que un teixit de polièster perquè s’ha d’adobar. I aquest procés consumeix moltíssima aigua i contamina molt més. D’aquesta manera, encara que es consideri que una marca vegana contamina més pel sol fet d’utilitzar teixits sintètics, això és una afirmació totalment falsa.

Més enllà del material, el disseny és molt important en la seva marca. Què distingeix, però, el disseny de les seves propostes?
Mireia Playà és la primera marca a Espanya que és vegana i que alhora cuida tot el que és l’estètica i proposa una oferta de calçat on el disseny i la tendència tenen un pes molt important. Això es té en compte no al 100 %, sinó en una mesura suficient perquè la sabata es vegi moderna, però prou petita perquè tingui una sostenibilitat estètica; és a dir, que no sigui una sabata que al cap de mig any ja hagi passat de moda i s’hagi de retirar de l’armari, sinó que pugui durar molts anys, gràcies a un esperit modern que perduri en el temps.

Quins tipus de sabates veganes posen a la venda?
Doncs vam començar fent plataformes i sandàlies planes. I actualment oferim també sneakers, botins, sabates, camperes, etc. Normalment és un estil de sabates sofisticat, però alhora molt modern i informal i bastant femení.

Quin és el perfil dels consumidors de la seva marca?
Depèn una mica del canal d’adquisició. Quan és botiga multimarca normal, que sol vendre pell…, és un perfil de dona que està entre els 30 i 50 anys i que se sent atreta pel tipus de producte per una qüestió estètica i de comoditat. En canvi, quan és online o en botigues sostenibles, és un perfil més jove, des dels 25 anys. I és un tipus de target amb preocupacions bastant fermes pel medi ambient i pels animals, i conscient de tot el que són els sistemes de consum.

El calçat vegà que fan és respectuós amb els animals i compta amb la certificació de l’organització dels drets dels animals PETA. També es produeix a la zona d’Alacant. El canvi global també comença partint de la proximitat?
La proximitat és una cosa que és relativa, perquè si tu ets una marca que ven a escala mundial, que estiguis fabricant a Alacant no farà que després, si exportes als Estats Units, sigui més sostenible que no pas si estiguessis fabricant a la Xina.

Per a nosaltres, el fet de fabricar a Alacant té sentit perquè, partint del fet que actualment la majoria dels nostres punts de venda són a Espanya, sabem a més que són fàbriques que estan regulades per tot el que són les lleis laborals. I així també podem tenir un accés fàcil als treballadors per veure com treballen i en quines condicions estan durant el dia, per tal de poder assegurar que els nostres treballadors o la gent que fabrica els nostres productes tinguin unes condicions dignes.

Quins projectes de futur tenen?
Actualment estem començant a treballar en una línia de bosses de mà que complementa la línia de sabates. I també estem començant la temporada d’hivern 2020.

Entrevista: Albert Calls
Fotos: cedides

Deixa un comentari