Marc Vergés Serra, nutricionista | La Clau -Revista gratuïta del Maresme
Publicat el 21/01/2021

Marc Vergés Serra és nutricionista, fitoterapeuta, postgrau en medicina naturista i oriental i professor de dietoteràpia i suplementació. Com a articulista col·labora amb enbuenasmanos.com i etselquemenges.cat, al diari Ara i a mitjans radiofònics com la Cadena Ser, entre d’altres. És autor de llibres com Paleodieta per a esportistes i Greixos bons i coautor de Com a mi m’agrada. L’apassiona informar sobre temes de salut i bons hàbits, i en aquesta entrevista en parlem.

Què el va fer decidir a dedicar-se a l’àmbit de la nutrició?
En plena adolescència em van diagnosticar una malaltia autoimmune, i com que se sabia molt poc sobre el que em passava vaig decidir estudiar i investigar-ho. D’altra banda no tenia intenció de dedicar-m’hi, però la vida em va portar a difondre els coneixements que vaig aprendre per poder ajudar altres persones.

Quins serien per a vostè els principis bàsics d’una alimentació saludable?
Menjar aliments de veritat. Sembla que estem perdent l’oremus sobre què és un menjar adient per a un animal com l’humà. Oblidem que com animals necessitem menjar el que la nostra espècie ha menjat durant generacions i mil·lennis.

Quins són els principals mites sobre l’alimentació?
Els mites tenen a veure amb diferents aspectes: bé per interessos comercials o de productivitat, tal com va succeir després de les guerres mundials del segle passat; o bé per desconeixement o falta d’investigacions que donin validesa a les recomanacions des dels organismes oficials. O també perquè la gent pensa que allò que li funciona a ella li va bé a tothom.
Els principals mites d’avui tenen a veure amb donar importància a les calories, demonitzar els greixos, fer creure que el colesterol sempre s’ha de reduir i que no es té prou proteïna a la dieta.

Un cop passades les festes de Nadal, sempre vinculades als excessos a la taula, què podem fer a grans trets per «desintoxicar-nos» i perdre aquells quilets sobrers de manera ràpida?
Es tracta de fer dejuni intermitent no sopant o prenent un caldo per sopar; fer que el nostre cor bategui més ràpid i fort durant 30 minuts al dia, és a dir, fer exercici; passar una mica de fred per activar el nostre termòstat interior i poder gastar més calories; i fer sempre un primer plat d’amanida als migdies i de verdura als sopars si no es fa dejuni de nits.

Quins factors es tenen en compte abans de recomanar una dieta?
Genètica, sistema nerviós, activitat física, antecedents del pacient, hores de menjar i com sol menjar i aliments que no li agraden o li senten malament. També al·lèrgies, com va de trànsit intestinal i quin tipus de medicació pren, si en pren.

Últimament se sent molt a parlar de la dieta del dejuni intermitent. En què consisteix? Es pot practicar durant un període llarg de temps? Considera que és una opció saludable per perdre pes?
És molt saludable, ja que som animals preparats per patir una manca d’aliments de forma temporal. La nostra espècie ha pogut sobreviure gràcies a estar dissenyats per patir penúries, el dejuni ens activa respostes hormonals, mentals i de reserva que ens fan més forts i ens ajuden a reparar teixits danyats.
Consisteix a menjar en una forquilla que va de 8 a 12 hores. Fora d’aquest interval solament podem beure aigua o algunes tisanes. És una opció saludable que es pot mantenir tota la vida i pot servir per perdre pes, tot i que no necessàriament.

Quan anem a comprar els aliments, com ens ho hem de plantejar?
Amb proximitat, intentant conèixer d’on venen i com tracten els aliments que comprem, vegetals o animals. Posem-nos en contacte amb els proveïdors, tots hi guanyem! Que siguin respectuosos amb la terra i els animals que produeixen!

Quina activitat física mínima considera que s’hauria de fer per tal de mantenir-nos sans?
30 minuts d’exercici al dia, prioritzant l’exercici de força.

Què és la fitoteràpia? Hi ha alguna planta que ens ajudi a perdre pes?
La fitoteràpia és el tractament de patologies o alteracions de la salut amb herbes. Aquestes herbes poden ser estandarditzades en càpsules o extractes o es poden utilitzar infusions o decoccions, depenent de cada cas. Avui en dia aquest món de la fitoteràpia ha avançat força i tenim a l’abast grans productes que ens poden ajudar molt, i amb l’avantatge de ser productes que rarament donen problemes d’efectes secundaris.

 

Entrevista Albert Calls
Fotos / Cedides

Deixa un comentari