La manca d’accés a Internet crea una bretxa digital entre els infants | La Clau -Revista gratuïta del Maresme
Publicat el 12/03/2018

UNICEF Comitè Espanyol va publicar a principis de febrer l’informe Els nens i les nenes de la bretxa digital a Espanya, un estudi que analitza les oportunitats i riscos d’Internet i aprofundeix en els col·lectius més vulnerables al país: els nens i adolescents de la bretxa digital.

Tal com s’explica a la nota de premsa publicada a la seva pàgina web, www.unicef.es, segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), a Espanya el 95% dels nens entre 10 i 15 anys fa servir Internet. Però encara hi ha 300.000 nens i adolescents que no han fet servir un ordinador, i 140.000 que no han tingut cap contacte amb Internet. «En l’entorn digital en el qual aquests nens han nascut, no tenir accés a la tecnologia digital és una altra forma més d’exclusió que pot tenir conseqüències en el seu desenvolupament personal i en el seu futur laboral», assenyala Maite Pacheco, directora de Sensibilització i Polítiques d’Infància, d’UNICEF Comitè Espanyol.

La variable que més pes té en l’ús d’Internet entre els nens és el volum d’ingressos mensuals. La comunitat gitana és la que més dificultats té per a l’accés i ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació, les anomenades ‘TIC’, i tot i ser freqüent que els nens d’aquest col·lectiu tinguin mòbils, la majoria no sempre disposa de tarifa de dades per connectar-se. Una altra de les barreres per accedir a Internet prové de l’ús que fan de les TIC. Segons assegura Ana María Segòvia, periodista, activista i tècnica del Departament Internacional de la Fundació Secretariat Gitano, «un dels principals reptes per a la comunitat gitana és fer que els nens i les famílies vegin Internet i les xarxes socials com un dret i una oportunitat d’aprenentatge i de socialització, que sàpiguen usar-les i evitar els riscos que comporten».

Els perills en línia són, precisament, l’element més subratllat i alarmant quan s’aborda la relació entre infants i xarxes socials i Internet. El ciberassetjament, l’accés a continguts que no són adequats per als menors i l’ús indegut de les dades personals són alguns dels molts riscos que preocupen pares, educadors i la societat en general. En aquest sentit, els nens i nenes dels col·lectius tradicionalment victimitzats, com els de la comunitat gitana, els d’origen immigrant o els del col·lectiu LGTBI són els més vulnerables i els més atacats.

Però no tot són riscos, ja que Internet ofereix avantatges per al desenvolupament i aprenentatge dels infants i pot ajudar-los en la construcció de relacions socials amb altres nens que tinguin les seves mateixes inquietuds. És per això que Unicef defensa que cal un nou marc normatiu que reguli Internet, i un major impuls als protocols i estratègies de prevenció i actuació en els casos de violència contra els nens dins i fora de l’entorn digital. Cada dia, més de 175.000 nens accedeixen a Internet per primera vegada en tot el món. En el cas dels més vulnerables, la xarxa pot jugar un paper fonamental perquè aquests nens puguin desenvolupar el seu potencial, millorar la seva integració i fins i tot buscar referents i ajudes.

 

Font: www.unicef.es
Redacció La Clau

Deixa un comentari