Publicat el 27/09/2018

El mal d’esquena és un dels més freqüents i les causes poden ser molt nombroses. Les males postures, carregar molt de pes, no cuidar el bon estat dels músculs que protegeixen la columna i que ajuden a repartir millor el pes que suporten, parlar per telèfon aguantant-lo entre l’espatlla i el cap…

Sentir molèsties a l’esquena pot resultar comú, però no s’ha de caure en l’error de pensar que no hi ha res a fer per evitar-les. Reforçar els músculs i corregir les postures és fonamental.

Normalment el dolor apareix per una sobrecàrrega muscular, per la tendència de tirar el cap i l’esquena endavant. Això fa que, amb la finalitat de mantenir l’equilibri, la musculatura posterior es corbi i aparegui el dolor.

La pèrdua de flexibilitat: quan disminueix la flexibilitat d’una articulació i dels seus músculs (per edat o manca d’exercici), els teixits que la sostenen (formats entre d’altres per col·lagen, que actua com a adhesiu natural), perden la capacitat de lliscament i es tornen rígids

També les conseqüències d’un traumatisme mal resolt poden perdurar si no s’ha fet una correcta rehabilitació, ja que de vegades provoca canvis en els patrons normals del moviment, i en aquest cas l’esquena requerirà cures extres.

S’ha de tenir cura amb el fred, ja que en sentir-lo ens encongim en un acte reflex, o el que és el mateix, elevem les espatlles per amagar el coll, intentant disminuir la superfície de pell exposada a la temperatura baixa. En fer aquest moviment, la musculatura es contrau i això, juntament amb altres gestos mal fets al llarg del dia, pot ocasionar una lesió. Per evitar-ho cal abrigar-se bé i corregir la postura si s’observa aquest gest ‘antifred’.

El millor pla per activar i tractar bé la musculatura de l’esquena és combinar exercicis de tonificació (que l’enforteixen) amb estiraments, que ajuden a combatre la tensió acumulada; mantenir el pes ideal amb una dieta equilibrada; i caminar una hora al dia (el mateix balanceig del cos enforteix la musculatura que manté la columna recta i prevé el dolor). S’ha d’evitar restar en la mateixa posició o realitzar la mateixa activitat durant molta estona. Si s’està assegut, s’ha de mantenir l’esquena recta i recolzada a la cadira, i aquesta ha d’estar a prop de la taula per evitar la inclinació cap endavant.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari