Publicat el 05/09/2019

Ensenyar els infants a ser conscients de la seva respiració i a respirar bé té molts avantatges.

En situacions d’activació, de nerviosisme i d’enuig, moltes vegades hiperventilem: respirem massa ràpid i de forma superficial i això provoca un augment de l’alliberació de diòxid de carboni (CO2) produint que arribi menys oxigen als teixits.

Per poder tornar a la situació d’equilibri és important tornar a respirar d’una forma lenta, regular i més profunda, i tornar així a la calma. Per això és important ensenyar els infants i aprendre a respirar d’una forma més profunda.

Per adonar-nos del procés de respirar podem començar introduint alguna activitat, com la de bufar, per ser conscients de l’aire en la respiració.

Per començar a practicar el procés complert de respiració (inspirar-espirar) podem fer-ho estirats a terra. Agafarem un globus, l’inflarem una miqueta i el col·locarem a sobre la panxa. Inspirarem lentament pel nas i espirarem lentament pel nas o per la boca observant com el globus puja i baixa.

Un antre activitat podria ser fer bombolles de sabó, el més grans possibles, intentant que no es trenquin i controlant l’expulsió d’aire.

Un altre exercici per practicar és contar mentre respirem, inspiro (1, 2, 3,) espiro (3, 2, 1). L’adult pot contar en veu alta al principi per ajudar a l’infant, després podem deixar que el nen conti interiorment, tot i que també ho pot fer amb l’ajuda dels dits. En aquest exercici també podem introduir la retenció d’aire durant alguns segons abans d’espirar-lo.

És important aprendre a respirar de forma profunda en situacions de calma. Es recomana practicar un minut per edat de l’infant i anar augmentant progressivament el temps de pràctica.

 

Anna Huget. Psicòloga i investigadora. Fundació Sant Joan de Déu.

Maria Ángeles Mairena. Doctora i Psicòloga. Hospital Sant Joan de Déu.

Font: faros.hsjdbcn.org

Deixa un comentari