La importància de la salut dels ossos | La Clau -Revista gratuïta del Maresme
Publicat el 17/12/2018

Els ossos estan constantment canviant i renovant-se al llarg de la vida, de manera que mai no és massa tard ni massa aviat per cuidar-los. Els ossos ens donen suport i ens permeten moure’ns. Protegeixen de lesions al cervell, al cor i als altres òrgans. A més, emmagatzemen minerals com ara el calci i el fòsfor, els quals ens ajuden a mantenir-los forts i s’alliberen a altres òrgans quan aquests els necessiten.

El major nivell de massa òssia s’assoleix abans dels trenta anys, i la seva fortalesa dependrà de la massa òssia que tinguin en aquest moment.

A partir dels 35 anys, aquest procés de restauració i formació dels ossos és menys eficient i la massa òssia comença a disminuir. Els ossos es van tornant gradualment més fràgils i trencadissos per la pèrdua de calci, i durant la menopausa les dones perden massa òssia més ràpidament a causa de la reducció del nivell d’hormones (estrògens) que contribueixen a la salut dels ossos.

A mesura que envellim, els ossos mantenen la seva fortalesa gràcies a les cèl·lules que reparen contínuament el teixit ossi danyat, però generalment es degraden més ràpidament del que es reposen. És normal que es perdi una mica d’os en la vellesa, però si no es prenen mesures per mantenir-los sans podem patir d’osteoporosi.

Amb l’osteoporosi els ossos es debiliten i hi ha més probabilitat de fractures. Les persones amb osteoporosi freqüentment pateixen fractures dels ossos dels canells, la columna i els malucs. Moltes persones tenen ossos febles i no ho saben; això es deu al fet que en general la pèrdua d’os es produeix a llarg termini i no fa mal.

Atès que l’osteoporosi, en general, no ocasiona símptomes fins que es fractura un os, és important la prova de densitat òssia, prova que mesura com estan de forts o densos els ossos i si es pateix d’osteoporosi. La prova de densitat òssia és ràpida, segura i indolora.

Mai no és massa aviat ni massa tard per tenir cura dels vostres ossos. Els següents passos poden ajudar a millorar-ne la salut:

Seguiu una dieta rica en calci i vitamina D. Les fonts de calci inclouen productes lactis, formatges, iogurts, salmó, sardines, espinacs, bròquil, ous, xocolata… Les fonts alimentàries de vitamina D són escasses: els lactis sencers, el salmó i el peix blau són les principals fonts dietètiques per obtenir-la, juntament amb els ous (rovell).

Realitzeu activitat física. Igual que els músculs, els ossos s’enforteixen amb l’exercici. Els millors exercicis per als ossos són els de resistència i càrrega, com caminar, pujar escales, nedar, anar en bicicleta, aixecar pesos i ballar. Procureu fer 30 minuts d’exercici al dia, tenint sempre molt en compte les condicions de cada persona.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari