Publicat el 11/03/2015
Quan Johan Cruyff vivia als EUA, com a veïns tenia una família en què un dels fills tenia síndrome de Down. Aquest nen mai jugava amb els altres infants del barri. En Johan, de forma espontània, va començar a jugar a futbol amb ell sense cap propòsit específic. Un dia, en tornar a casa, va veure que el nen ja no estava sol, que ja no es mirava de lluny el partit dels altres, sinó que era part de l’equip. I es va adonar del poder integrador que tenia l’esport. Va ser llavors que va decidir crear la Fundació amb l’objectiu de promoure l’esport entre les persones amb discapacitat. En l’actualitat, la Fundació treballa en tres pilars, Projectes esportius per a nens amb discapacitat, els Cruyff Courts i Pati 14, tots tres amb la mateixa missió: promoure l’esport per a nens i joves. En l’actualitat, la Fundació, a través de tots els projectes, arriba a 250.000 nens/joves cada any.

Quants anys fa que es va crear la Fundació?
La Fundació existeix des del 1995.


Quina tasca hi desenvolupa, vostè?
En sóc el president. I sempre que l’agenda m’ho permet, m’agrada assistir als programes de la Fundació i viure en primera persona la feina que fem.


Ens podria explicar una mica més els projectes que duu a terme la Fundació?
La fundació actua en tres línies de treball, i totes tenen una finalitat comuna: l’esport per a nens i joves. Pel que fa als projectes per a nens amb discapacitat, en detectem les necessitats dins del seu entorn i trobem solucions efectives. Generalment es tracta d’un ajut econòmic justificat, però sovint es complementa amb un suport que té com a base la nostra experiència en aquest àmbit.
També vetllem per la qualitat dels projectes, i per això fem un seguiment per assessorar, orientar i reconduir els nostres projectes de manera que se’n millori dia a dia el rendiment i l’eficàcia, i obtenir així uns objectius millors. Busquem les oportunitats de creixement i d’evolució dels nostres projectes, que milloren la qualitat de vida dels nens amb discapacitat. Per exemple:
En l’àmbit de la natació, busquem la integració treballant les seves capacitats. S’ha creat l’escola de natació adaptada en clubs esportius on aquests esportistes tenen la possibilitat de progressar i d’acabar nedant amb grups sense discapacitat, cosa que permet donar resposta a les seves capacitats i inquietuds.
Pel que fa al pàdel, és una disciplina que es considera, en l’actualitat, una pràctica esportiva que no només aporta beneficis esportius, sinó que a nivell social permet jugar en família, amb els amics, i passar una bona estona. És una pràctica fàcil i divertida, que ajuda a la integració social de les persones amb discapacitat intel·lectual, així com a la mobilitat de les persones que són usuàries de cadira de rodes.
Jo sempre ho dic: a un nen que juga a pàdel en cadira de rodes, al començament li costarà ajupir-se per agafar la pilota, però al cap d’un temps de fer-ho, serà més àgil amb el seu cos. Li serà més fàcil fer les transferències des de la cadira, cordar-se les sabates… En definitiva, millorarà la seva autonomia personal.
En l’esquí, hem adaptat una de les pistes de l’estació de La Molina, amb un remuntador més ample on hi poden pujar tots els usuaris de cadira. Hem comprat material i hem format monitors. Pensem que les persones amb discapacitat tenen el dret de gaudir de les muntanyes, i tot això ho fem a través de la creació del Centre d’Esports Adaptat de La Molina.
També creiem en l’esport de les persones que tenen més dificultat. Per aquest motiu sempre tenim presents esports com la boccia, l’eslàlom o l’hoquei en cadira electrònica, tots pensats per a persones amb discapacitats un pèl més severes. També hi ha esports com el futbol, el bàsquet en cadira de rodes, la natació sincronitzada, el ciclisme, l’escalada, el goalball…
Els Cruyff Courts són petits camps de futbol de gespa artificial d’ús lliure ubicats al cor dels barris. D’aquesta forma volem que els nens disposin d’un lloc adient i segur per practicar esport, gratuïtament i a l’aire lliure. Aquests camps són un lloc de trobada per als joves, i s’hi barregen molts valors fonamentals, com el respecte, la integració i el joc en equip. Cada camp té penjat un rètol amb les 14 regles de Johan Cruyff, entre les quals hi ha les normes del respecte, el joc en equip, la tàctica, la iniciativa i la responsabilitat. Gràcies al fet que existeixen aquests camps s’ha creat el community program, que va dirigit a joves usuaris d’entre 14 i 21 anys. Aquests joves participen en un curs de vuit setmanes amb l’objectiu que aprenguin aspectes com plantejar-se objectius, i tenir iniciativa, creativitat i sentit de la responsabilitat. En acabar, han d’organitzar un esdeveniment al seu Cruyff Court.
De la creació d’aquests camps també es deriva una lligueta entre les escoles del barri, que després participen en una lliga entre els Cruyff Courts de Catalunya. I els millors participen en el Campionat del Món dels Cruyff Courts, on hi ha nens de tots els països en què la Fundació hi té un camp.
Són projectes cofinançats pels ajuntaments, els espònsors i la Fundació. Normalment els ajuntaments hi posen el sòl i la construcció del tancament. Les peticions arriben des dels mateixos ajuntaments. En l’actualitat en tenim 198 repartits en 19 països (Holanda, Brasil, Itàlia, Sud-africa, Malàisia…), i n’hi ha 10 a Catalunya (Sant Boi, Reus, Vilanova i la Geltrú, Igualada, Mollerussa, Terrassa, El Vendrell, i dos a Barcelona) i un a Galicia (A Corunya).
Pati 14 és una iniciativa que té com a objectiu desafiar i estimular tots els alumnes de primària: la majoria de patis de les escoles els poden semblar avorrits i poden no incitar-los a fer exercici. Mitjançant unes escasses adaptacions, volem crear patis on s’estimuli estructuralment els alumnes perquè juguin i facin esport junts durant l’horari escolar. El pati es decora amb línies i caselles de colors (per exemple, amb una porteria a la paret, un cercle de joc o una pista curta d’atletisme). Pati 14 no només fomenta l’esport entre els joves, sinó que ajuda l’escola a assolir diversos objectius socials i didàctics, com fer més exercici, jugar junts, col·laborar, tractar-se amb respecte, ser independent, saber respondre a les emocions, complir les regles i evitar l’assetjament escolar.
El kit inicial, un dels elements importants del Pati14, facilita que l’escola triï, juntament amb els alumnes, quins canvis volen. Gràcies al kit, s’implica tota l’escola en el nou pati i s’aconsegueix un suport ampli del professorat i, sobretot, dels alumnes. Això és primordial perquè en facin una utilització responsable. Gràcies a les 14 regles de Johan Cruyff, els nens aprenen a comportar-se d’una manera respectuosa i es redueixen les baralles. Les experiències que ens han explicat fins ara les escoles demostren que el projecte Pati 14 disminueix l’assetjament escolar.
Totes les escoles de primària poden demanar de fer el seu Pati 14: «Sols no podem fer res, hem de fer-ho plegats», i és per això que en el finançament també hi participa l’escola. En l’actualitat, a Catalunya hi ha 122 Patis 14.


Treballeu amb col·laboradors o voluntariat?
Sí, la missió que tenim és molt maca. I hi ha molta gent que està disposada a donar un cop de mà sempre que ho necessitem. Comptem amb més de 100 voluntaris.


Què hauria de fer una persona o una empresa que volgués participar o col·laborar amb la Fundació?
La via és la mateixa: s’han de posar en contacte amb la Fundació al correu electrònic info@fundacioncruyff.org, o el telèfon 93 418 85 23; i exposar la seva consulta, tant si és una família que té un fill que volen que participi en els nostres programes, com si és una persona que vol fer voluntariat o bé una empresa/persona que vol col·laborar econòmicament… Totes les peticions seran ateses pel departament que pertoqui.

Deixa un comentari