Publicat el 02/11/2016

Irene Claver és periodista especialitzada en tendències, des de moda i bellesa fins a música i viatges. Ha treballat per a diverses revistes femenines i ha col·laborat en nombrosos mitjans, des de Tailàndia a Mèxic. Després d’haver publicat diversos llibres de no-ficció, darrerament s’ha estrenat com a novel·lista amb Malditos. Bloody Fashion Victims (Roca, 2016), un relat que repassa la història de la moda i les fites culturals del segle XX combinant amor i vampirs amb gran sentit de l’humor i molta sofisticació.

 

Com treballa un periodista de tendències? 
Diria que tenint els ulls molt oberts: observant el que passa a prop i també a altres llocs on agradi provar, on la gent sigui receptiva a assajar noves maneres de mirar el món i d’expressar-ho. Informant-se de fonts més òbvies i, en especial, de les underground. Gaudint de tot plegat en carn pròpia.

Com sorgeix una moda? A les passarel·les, a les xarxes, amb les celebrities?
La història de la moda ens fa entendre que ‘una moda’ (en concret) és la resposta d’un moment sociocultural, polític i econòmic determinat i, alhora, el motor per a un canvi de mentalitat. L’aparició d’Internet ha ampliat el fet que els catalitzadors a priori siguin els dissenyadors i les passarel·les, perquè ara aquests dissenyadors disposen de ‘detectius de tendències’ (coolhunters) i apliquen el que ja és al carrer —offline i online— a les seves col·leccions, més enllà de la inspiració única del dissenyador. Quant als famosos, la gent sempre s’ha emmirallat en els ídols del cinema i de la música, a més de la beautiful people. Això no és nou.

Quines són les millors plataformes sorgides a Internet per difondre tendències?
Estem en l’època ‘It’: It Girls, It Boys, articles de roba o cosmètica ‘It’… I on viuen els ‘It’? A Instagram! I als blocs. El fenomen del blogging té la seva màxima expressió en els llocs web de streetwear, de bellesa i similars. 

Quines tendències ens esperen aquesta tardor?
El segle XXI és el de la ‘multi-individualitat’, en el sentit que hi ha múltiples propostes, a partir de certs leitmotiv. Veurem reinterpretacions de les dècades dels anys 70, 80 i 90, i el romanticisme gòtic i victorià. Els colors potents com el violeta, el mostassa, el verd; estampats florals i ‘de sofà’; Teixits vaporosos, ant i vellut; les plataformes i la pota d’elefant; els pitxis i petos amb samarreta o jersei per sota; els estils pirata i mariner; bruses amb brodats i llaços; la falda midi, els jerseis oversized; els prisats i la brillantor dels vuitanta. Hi ha força opcions per fer mix i adaptar al nostre estil, que d’això tracta la moda!

Quina és la relació entre un periodista i les marques cosmètiques, de roba, de complements…? Es posen en contacte amb tu? O ets tu qui decideixes de quines en parles?
Depèn d’on es publiqui la informació. Ja hi ha relacions molt fortes i estretes entre les publicacions grans sobre moda i bellesa i les marques, siguin revistes, blocs o botigues en línia. En aquest cas, les marques solen contactar. Si paguen publicitat, és clar que hi ha compromisos i s’ha de parlar d’aquestes marques. Per als que no estan en aquest circuit, toca convèncer les marques que hi col·laboren.

La teva primera novel·la, Malditos, recull tota aquesta experiència sobre moda, però el que crida l’atenció és que hagis triat els vampirs com a protagonistes. Com entens aquesta relació?
Amb Malditos vull fer un homenatge als grans creadors de moda, mostrar com l’expressió estètica ha definit comportaments i revolucions. En definitiva, com la moda no és comprar i aparentar, sinó que és un art i té significat per a les persones. Així que em passejo pels 70 anys del segle XX de la mà dels éssers més seductors que suporten el pas del temps, els vampirs. I els aprofito per fer un paral·lelisme entre el vampirisme i certs comportaments foscos dintre del món de la moda. Així doncs, no és una novel·la de vampirs, sinó una història d’amor peculiar emmarcada en l’àmbit de la moda on apareixen els dissenyadors, peces de roba, maquillatges, els artistes fonamentals i les fites històriques més representatives entre 1917 i 1987. 

 

Redacció La Clau

Fotos: Lisa Pram

Make up Artist: Amanada Khöl

Deixa un comentari