Publicat el 06/07/2011
El professor i escriptor Guillem Vallejo, del Masnou, és el fundador i l’impulsor de l’associació Poesia en Acció, que a través de la poesia promou activitats solidàries. Els primers recitals que van convocar van servir per ajudar Veneçuela i Moçambic el 1999. A més, a través de l’entitat, es van reunir un grup d’ensenyants per treballar com potenciar els valors humans entre els infants i el jovent a partir de la poesia i dur accions de caire cultural amb finalitat benèfica, donant suport a aquelles ONG que actuen davant de catàstrofes naturals i de situacions d’alarma social. Es van constituir oficialment com a associació i van convocar la Marató poètica, que cada any, el mes de juny, reuneix nombrosos poetes reconeguts i escolars a Barcelona. També el Premi de Poesia en Acció “Poemes per a un món millor”. Enguany, la Marató s’ha dedicat per ajudar els damnificats del tsunami del Japó, a benefici de l’associació “Abrazando al mundo”. Des de l’entitat, ens expliquen les seves actuacions.

Va ser molt complicat materialitzar l’associació?
Vam tenir la sort de comptar amb un equip de persones amb forta implicació educativa i social, algunes d’elles eren poetes i just des del començament van creure en el nostre treball i ens van fer costat: Miquel-Lluís Muntané, Carles Duarte, Jesús Lizano, Cèlia Sànchez-Mústich, Montserrat Abelló o José Corredor-Matheos, entre molts d’altres. El fet que Guillem Vallejo fos professor i poeta a la vegada li va permetre unir aquests dos mons, i la idea de convocar el I Premi de Poesia en Acció i editar un llibre amb els poemes de nens i poetes va acabar donant forma a la nostra associació.


Com han evolucionat les activitats promogudes al llarg d’aquests 12 anys?
El “Nadal per a tothom” s’ha duplicat el passat 2010, s’ha fet a la vila del Masnou i també a l’Ateneu Barcelonès, i això ha suposat que la recaptació feta en ambdós recitals per a l’associació ARED (Fundació per a la reinserció de dones amb risc d’exclusió social) ha estat més gran i més important també la sensibilització aconseguida. També hem volgut aprofitar el dia 8 de març per reflexionar sobre la necessària igualtat entre dones i homes. En aquest sentit hem enviat poemes sobre la igualtat, perquè hi reflexionessin a les escoles. I pel que fa a la Marató de Poesia en Acció, enguany el llibre Poemes per a un món millor que recull els poemes premiats d’alumnes i poetes arribarà també a Espanya i Hispanoamèrica gràcies a l’edició d’Octaedro.
Ecologia, llibertat o solidaritat són alguns dels valors que es reivindiquen mitjançant la poesia.


N’hi ha algun que desperti més interès que d’altres?
Segons l’any domina un valor o un altre. Enguany, l’ecologia i la solidaritat han estat valors més presents en els poemes d’alumnes i poetes. Però també la llibertat ha estat un valor força important. Pobles com Egipte han alçat la veu per fer fora els dictadors i l’alumnat de moltes escoles s’ha sumat amb els seus versos reclamant aquesta mateixa llibertat, el dret a viure amb dignitat i sense pors.

Creu que cada cop és més necessari aquest tipus d’accions?
Sí, cal educar els més petits perquè entenguin que el món no és una cosa que ens ve donada, sinó quelcom que construïm amb la nostra implicació, el nostre compromís, i que l’art i la poesia poden establir el seu diàleg amb la solidaritat.


La XII Marató d’enguany ha estat dedicada al Japó, quina participació del Maresme hi ha hagut?
A banda que hi han participat escoles de Mallorca, Girona, Lleida, Tarragona, Sevilla i de Polònia, el Maresme hi ha tingut i hi tindrà una especial presència, atès el treball realitzat a les escoles amb projectes dirigits per la nostra associació, com el del “Moviment per a la pau”, o el de “Poesia per la igualtat” que hem promogut aquests darrers anys.


Quins objectius es plantegen de cara al futur?
Créixer tan com es pugui en l’àmbit educatiu i cultural. Que s’estenguin a altres indrets, la solidaritat i l’educació en valors des de l’art i la poesia, i que un dia en el currículum educatiu sigui present l’educació en valors a partir dels aspectes creatius que nosaltres defensem i es pugui aprofitar l’experiència que hem assolit en aquests 12 anys de contacte amb les escoles.


Han pogut copsar de primera mà els resultats de les seves accions solidàries?
Sí, hem vist la potabilització de pous a Cambodja, l’escola funcionant a Etiòpia; hem rebut els poemes dels nens orfes de Bombai… I el més important, cada vegada que ens apropem a la diada de Sant Jordi, ens arriba l’entusiasme de les escoles que volen un any més sumar-se a la poesia i a l’acció solidària.

Deixa un comentari