Publicat el 21/05/2019

Segons l’estudi ANIBES de la Fundació Espanyola de la Nutrició, el pa és l’aliment que més calories aporta a la dieta nacional, ja que suposa un 11,6 % de les calories totals. Aquest fet reflecteix que en consumim massa, i per això convé que escollim un pa de qualitat i que sigui el més interessant possible des del punt de vista nutricional.

Primer de tot, què és el pa?
Es defineix com el resultat de la cocció de la massa obtinguda de la barreja de farina o altres cereals, aigua, sal i llevat. De vegades s’utilitza massa mare per substituir el llevat, que no és més que un cultiu fermentat de farina i aigua.

Quan anem a comprar el pa, ens trobem molts reclams diferents, com «natural», «artesà», «integral», «amb llavors» o «amb massa mare», entre d’altres. Això ens crea confusió a l’hora d’escollir el millor.

Perquè un pa sigui de qualitat, ha d’estar elaborat amb farina 100 % integral, independentment del cereal que s’utilitzi. El motiu és que nutricionalment són més rics els cereals de gra sencer o integrals que els refinats, als quals s’ha extret gran part de la fibra i nutrients. A més, en no contenir la fibra, el sucre del midó passa ràpidament a la sang i provoca pics de glucosa. D’altra banda, la massa mare aporta probiòtics beneficiosos per a la microbiota intestinal, però s’ha de prioritzar que el cereal sigui sencer.

Fins ara l’única manera de saber si un pa era integral al 100 % era revisar el llistat d’ingredients del pa o preguntar al forner. Afortunadament, el 26 d’abril d’aquest 2019 s’ha aprovat una normativa que obliga a indicar el percentatge de farina integral del pa, i només podran portar l’etiqueta «integral» aquells que ho siguin de veritat.

Les versions de pa que hem d’evitar són les que contenen altres ingredients a més dels esmentats anteriorment, com per exemple sucres, colorants o greixos vegetals, i aquelles la farina dels quals és refinada o que contenen menys d’un 70 % de farina integral. Les llavors afegides a alguns pans aporten nutrients extres, però no són cap indicador que el pa sigui de millor qualitat.

 

Lorena Alarcón Gazulla
www.esoquecomemos.com
Instagram: @esoquecomemos

Deixa un comentari