Publicat el 20/09/2018

La por es considera una emoció negativa perquè sol provocar malestar, però el cert és que aquesta reacció pot arribar a ser adaptativa, en avisar-nos d’un perill real que ens amenaça. No obstant això, també podem sentir por davant una sèrie de creences irracionals o idees irreals o imaginàries sobre una cosa o situació. Aquesta por irracional pot convertir-se en un trastorn psicològic anomenat ‘fòbia’.

Treballar és una activitat habitual i necessària, atès que ens permet disposar d’una bona salut econòmica, millorar l’autoestima i conèixer noves persones, entre altres beneficis. Tot i així, el treball pot ocasionar problemes com l’estrès laboral o la síndrome de desgast professional, si no ens agrada la nostra feina o si ens hi exigeixen massa. En casos extrems, algunes persones experimenten sensacions d’ansietat molt elevades quan van a treballar, així com una por intensa que els impedeix exercir amb eficiència les seves tasques, o fins i tot un malestar exagerat pel fet de presentar-se al lloc de treball. És el que es coneix com a ergofòbia.

Els ergofòbics senten una por persistent envers la feina, fet que pot comportar problemes seriosos per a la seva salut psicològica. Les causes d’aquest trastorn poden ser variades. En general, les fòbies són producte d’una experiència traumàtica que provoca un gran malestar i ansietat, i la persona procura evitar l’estímul temut per no sentir-se malament. En el cas de l’ergofòbia, pot ser provocada per altres motius.

  • Experiències traumàtiques a la feina (una agressió física, un atracament, una discussió molt intensa…).
  • Haver comès un error.
  • Altres pors (de ser rebutjat, de parlar en públic).
  • Personalitat ansiosa.
  • Trastorns de l’estat d’ànim.
  • Factors genètics.

Els símptomes no són gaire diferents dels d’altres trastorns fòbics, i acostumen a ser físics, cognitius i de conducta, com angoixa, acceleració del cor, mals de cap i d’estómac, atacs de pànic, pèrdua de concentració i conducta d’evitació.

Les persones que pateixen ergofòbia solen ser conscients que tenen un problema, però no sempre busquen ajuda. Així doncs, el primer pas per poder superar-ho és reconèixer-ho, i el segon demanar ajuda. Com més aviat es visiti el psicòleg perquè pugui realitzar un diagnòstic correcte, més ràpida serà la recuperació. Generalment, la psicoteràpia serà suficient per superar aquest trastorn, però en casos extrems és possible que s’utilitzin alguns fàrmacs per ajudar a reduir la simptomatologia ansiosa.

També hi ha tècniques molt eficaces, com la relaxació muscular i mental, la reestructuració cognitiva i la dessensibilització sistemàtica, ja que exposen el pacient a la situació temuda i li permeten experimentar la irracionalitat de les seves creences.

Altres mètodes terapèutics com el mindfulness o ‘consciència plena’ també poden ser de gran ajuda per al pacient.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari