Entrevista a Èrica Busto, regidora de l’Ajuntament de Teià
Entrevista a Èrica Busto. Tercera tinent d’alcalde, regidora de Cicles de Vida (Infància, Joventut i Gent Gran), Habitatge i també Igualtat i Drets Civils de l’Ajuntament de Teià
Quins serveis ofereix la Regidoria de la Dona?
La regidoria d’Igualtat i Drets Civils va aparèixer dins l’organigrama de l’Ajuntament de Teià al juny del 2019. En aquests dos anys i mig d’existència s’ha pogut realitzar la redacció del Pla Local d’Igualtat i aquest 2022 durem a terme algunes de les accions marcades.
Pel que fa a serveis dirigits exclusivament a dones, el municipi no compta amb cap en ser considerat un poble petit, i per tant les consultes que ens puguin arribar a través de Joventut, Serveis Socials o directament a la regidoria d’Igualtat es deriven al SIAD/SAI de Mataró en cas que sigui necessari.
Sí que hem organitzat tallers i xerrades al voltant de les dones dins la cultura, educació en la sexualitat femenina i formacions en igualtat obertes a entitats del municipi o a persones interessades en el tema.
Tot el que fa referència a casos d’assetjament i maltractament masclista té un protocol acurat i sempre acompanyat per professionals especialitzats.
Des de l’escola ja s’ha de treballar en la igualtat. Com s’impulsa aquesta tasca?
Des de Joventut ja fa anys que es treballa conjuntament amb l’institut del municipi organitzant un taller de rap per conscienciar sobre la violència masclista. Pels volts del 8 de març, des del casal de joves també es duen a terme diferents activitats on les protagonistes són les dones i es fa la lectura del manifest escrit per les mateixes joves que utilitzen l’equipament. La idea és seguir en aquesta línia, tot i que som conscients que des de l’àmbit educatiu ja es treballa a l’aula en termes d’igualtat.
Cal fer més visibles els referents de la societat (ciència, cultura, etc.) quan són dones. Què s’està fent en aquest sentit?
Ja fa temps que des del feminisme es demana tenir més referents femenins per tal de poder igualar els referents masculins que estant presents en tots els àmbits socials, polítics i culturals del nostre dia a dia.
Des del municipi es fa un esforç per fer una programació cultural on les dones tinguin una presència destacada; ara farà un any que es va fer una moció per prioritzar la denominació de carrers i equipaments públics amb noms de dona. Recentment hem aprovat al ple el nom de Maria Canals per a un carrer nou que hi haurà al poble.
També treballem en polítiques feministes transversals en totes les regidories del consistori.
Les lleis són essencials per avançar. En el cas de la dona, creu que cal reforçar-les o adaptar-les als temps en què vivim?
Estic molt contenta i al mateix temps a l’expectativa amb la nova conselleria d’igualtat, que, tot i el poc temps que porta en marxa, ja ha fet canviar punts de vista en polítiques territorials, cosa que fins fa poc hauria estat impensable.
Són necessàries lleis en defensa de la igualtat i cal que la dona recuperi tots aquests anys d’oblit històric imperdonable.