Engreixen les fruites seques? | La Clau -Revista gratuïta del Maresme
Publicat el 18/10/2019

No, les fruites seques no engreixen. Si bé és cert que les ametlles, els cacauets, les nous, les avellanes, etc., són els aliments amb més densitat calòrica, és a dir, que presenten més calories per gram, això no fa que ens engreixin més que altres aliments.

Trobem les fruites seques de diverses maneres: crues, torrades, amb sal, amb espècies, amb mel, amb sucre, etc. Ara bé, les saludables són només aquelles que han estat menys processades per la indústria, és a dir, les crues i les torrades, a les quals per tant faré sempre referència en endavant.

Quan es parla de si un aliment engreixa o no, erròniament es tenen en compte només les seves calories. No obstant això, no totes les calories són iguals. Les fruites seques, a banda de calories aporten una bona quantitat de fibra, proteïnes i substàncies fitoquímiques. Tot això fa que el nostre cos no absorbeixi completament totes les calories que contenen. A més, la fibra, les proteïnes i els seus greixos —saludables— augmenten la sensació de sacietat que fan que parem de menjar-ne abans. No tenen res a veure les calories dels refrescs ensucrats, per exemple, amb les de les fruites seques. Les primeres són anomenades calories buides, ja que no aporten cap altre nutrient. En aquest cas estem bevent calories sense mastegar, sense fibra i sense la sensació de sacietat, i això sí que és important a l’hora de controlar el pes.

Diversos estudis han demostrat que el consum de fruites seques no augmenta el risc d’obesitat i, a més, relacionen la seva ingestió amb un menor risc de diverses malalties. També s’han realitzat estudis experimentals en els quals a un grup se’ls ha subministrat cacauets com a snack, i a un altre caramels, i en el segon grup s’ha observat un augment dels nivells d’insulina i un augment de pes.

Les fruites seques, però, les trobem tant en dietes d’aprimament com en dietes per pujar de pes. A les primeres ajuden a augmentar la sensació de sacietat de la persona, fent que no consumeixi altres aliments malsans. A les segones, la seva densitat calòrica fa que augmentin les calories totals de la dieta sense ingerir un gran volum d’aliments. La clau està en la quantitat que en mengem. Una ració de fruites seques al dia equivaldria a uns 30 grams, aproximadament les fruites seques que caben en un puny de la mà tancat. Un altre estudi ha comprovat l’efecte que tenen les closques dels pistatxos com a indicador visual en la reducció del consum de calories. Per tant, és una bona idea comprar fruites seques amb closca i anar-les pelant nosaltres mateixos mentre les mengem per poder controlar la quantitat total que n’ingerim.

 

Lorena Alarcón Gazulla
www.esoquecomemos.com
Instagram: @esoquecomemos

Deixa un comentari