Els genolls, articulacions molt complexes | La Clau -Revista gratuïta del Maresme
Publicat el 17/02/2019

El genolls són una de les articulacions més problemàtiques, principalment per la quantitat de pes que suporten i pels moviments a què estan sotmesos de forma continuada.

Aquesta articulació que ens permet caminar, córrer, ajupir-nos, saltar, girar-nos, etc., està sotmesa a moltes tensions i pressions i ens garanteix la possibilitat de realitzar un ampli ventall d’activitats que, tot s’ha de dir, es veuria seriosament limitat si per qualsevol causa hi patíssim una desafortunada lesió.

Es tracta d’una articulació molt complexa, els problemes mecànics poden estar provocats per diverses causes: des d’un cop o moviment brusc, que pot causar un esquinç o torçada, fins a l’edat, l’obesitat, una tendinitis o desgast articular, algunes malalties reumàtiques, l’ús d’un calçat inadequat o la pràctica d’alguns esports, com el futbol, l’esquí… Els problemes en aquesta articulació poden limitar seriosament la capacitat funcional de qui els pateix, pel dolor i la incapacitat de moviment.

Per prevenir moltes lesions de genoll i futurs problemes es recomana enfortir els músculs que els envolten perquè siguin ells els que aguantin gran part de la tensió i no els genolls en si. Els quàdriceps, els bessons i els isquiotibials han d’estar forts sempre.

Decàleg per mantenir els genolls sans:

Tenir cura de la dieta. L’alimentació ha de ser equilibrada i rica sobretot en vitamines A, C, D, calci i àcids grassos omega-3. A més, s’ha de beure aigua en abundància i rehidratar-se després de realitzar esforços.

Controlar el pes. S’ha de tenir en compte que cada quilo de més exerceix aproximadament cinc quilos extra de pressió sobre la ròtula en baixar o pujar escales.

Realitzar exercici, però amb precaució. L’exercici moderat més recomanable és nedar, pedalar o caminar. Però sempre, abans de començar, s’ha de realitzar un bon escalfament, i exercicis d’estirament i refredament en acabar.

Mantenir un bon to muscular. Hi ha una sèrie d’activitats físiques com la bicicleta —també l’estàtica— o la natació, que permeten enfortir la musculatura, especialment el quàdriceps, sense sobrecarregar les articulacions.

Triar el calçat adequat. En realitzar esport, el calçat ha de subjectar bé el peu i proporcionar l’amortiment necessari per a l’activitat que s’està realitzant.

En la vida diària, és millor no fer servir un taló excessiu ni soles massa toves o desgastades, perquè a més de dolor i deformitat als peus, aquest calçat pot sobrecarregar i danyar els genolls.

Tenir cura també en els desplaçaments llargs. En entrar i sortir del cotxe cal fer-ho amb precaució, sense forçar, i en els viatges llargs —siguin en bus, tren, avió—, aixequeu-vos cada dues hores per moure i estirar les cames. I si treballeu asseguts, feu descansos cada hora o realitzeu petits moviments de cames per prevenir l’atròfia muscular.

Si apareix dolor, anar al metge. Si comença a fer mal el genoll, aneu al metge com més aviat millor, per tal de prevenir lesions greus, i no repreneu activitats habituals fins que el metge ho permeti, ja que no esperar el temps suficient perquè una lesió millori o perquè el genoll es recuperi després d’una intervenció augmenta el risc de recaiguda o de futures lesions.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari