Com hem d’utilitzar el mode 4×4 en cotxes i tot terrenys?
La tracció a les quatre rodes, habitualment coneguda com a 4×4 o 4WD, no es refereix a una categoria de vehicle, sinó a una configuració de tren de conducció específica. Aquest sistema de tracció transfereix la potència del motor a les quatre rodes per fer més senzill mantenir la tracció i control del vehicle en camins desiguals, terrenys difícils o superfícies lliscants.
La majoria dels turismes tenen tracció davantera o propulsió posterior, tot i que alguns models també poden tenir tracció total, en especial els vehicles tot camí (SUV), els vehicles multisegment (crossovers) i, fins i tot, alguns models híbrids o elèctrics. El més habitual és que aquest tipus de cotxes utilitzi un sistema de tracció total que no necessita la intervenció del conductor.
Tanmateix, hi ha molts models que disposen d’un selector amb tres posicions: 4×2, 4×4 Auto i 4×4 Lock. Si es circula en condicions normals, els experts recomanen seleccionar el mode 4×2, ja que s’estalvia combustible. Però si el ferm és lliscant, hi ha moltes corbes o plou amb intensitat, caldrà triar el 4×4 automàtic. Pel que fa al mode 4×4 Lock, aconsegueix un repartiment equitatiu entre l’eix davanter i el posterior per tal que totes les rodes avancin a la mateixa velocitat i evitar així les relliscades. Per tant, convé seleccionar-lo per circular a poc a poc sobre una zona complicada, com un fangar, o sobre neu.
Els tot terrenys amb un sistema de tracció integral que no es pot apagar només són indicats per a conductors que poques vegades, o mai, condueixen per carreteres pavimentades. El manual d’instruccions d’aquests models adverteix que el mode 4×4 ha de limitar-se a la circulació fora de l’asfalt. Si no es té en compte aquesta advertència, podrien produir-se avaries importants.
Els professionals de la mecànica i la conducció adverteixen que el sistema 4×4 funciona millor quan s’utilitza de manera regular i se’n fa un manteniment d’acord amb les recomanacions de fabricant.
Redacció La Clau