Com elaborar la carta d’un restaurant | La Clau -Revista gratuïta del Maresme
Publicat el 23/07/2020

La carta d’un restaurant és la pedra angular del negoci. Ja sigui en paper o digital, és la targeta de presentació que mostra als clients la identitat i l’estil gastronòmic de l’establiment. Per això, és imprescindible tenir en compte una sèrie de pautes a l’hora de confeccionar-la:

L’oferta gastronòmica. Tenir una gran varietat de plats està molt bé, però el millor per no confondre els comensals és definir l’oferta gastronòmica del restaurant amb alguns paràmetres. El cap de cuina i el cap de barra hauran de construir la carta a partir dels plats o begudes que es vulguin servir i que hauran d’anar en consonància amb el tipus de cuina (oriental, fusió, ràpida, d’autor…).

Seccions
Els plats s’han d’estructurar d’una manera senzilla i pràctica. L’ordre correcte, adaptat a l’oferta de cada restaurant, ha de ser aquest:
Entrants: racions lleugeres d’amanides, fumats, caviar, patés, així com aperitius freds i calents.
Plats lleugers: acompanyaments i racions més consistents, com cremes, sopes i consomés.
Plats principals: carns, peixos i marisc en plats més complets.
Postres: dolços i gelats.

Preus
Hi ha diversos factors que influeixen en el preu final d’un plat: el cost dels ingredients, la dificultat i el temps de preparació, els costos associats (personal, vaixella, estovalles, etc.), el marge de benefici… S’ha de fer un escandall de cada plat o beguda i, segons les despeses de cada establiment (personal, lloguer, llum, aigua, gas), marcar el preu de venda.

Suggeriments
Aquest apartat ha d’aportar al client noves recomanacions gastronòmiques que alhora siguin rendibles per al negoci. Poden ser plats i productes de temporada o preparacions de la carta que calgui tenir en rotació de manera continuada. Es pot detallar cada dia una llista de suggeriments en un full individual que s’adjunti a la carta habitual.

Disseny
La carta ha d’estar ben ordenada i escrita amb una tipografia llegible. És convenient posar els plats més rendibles del restaurant a la dreta, i les recomanacions de la casa en blocs que cridin l’atenció. S’ha de renovar la carta cada temporada.

Al·lèrgies i intoleràncies
Les cartes dels restaurants han de reflectir els al·lèrgens que continguin els seus plats.

Informació de l’establiment
És important posar totes les dades del restaurant (correu electrònic, web, xarxes socials…) a la carta, ja que els comensals podrien fer fotos per penjar-les a Internet.

Per evitar el risc de contagi és millor optar per cartes digitalitzades, QR, o altres sistemes com pissarres, cartells o cartes d’un sol ús. També es pot utilitzar un document plastificat que es desinfecti després de cada ús.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari