Bledes una verdura humil, però carregada de nutrients | La Clau -Revista gratuïta del Maresme
Publicat el 29/01/2020

Se’n poden trobar tot l’any, però el millor moment per consumir-ne és a la tardor i a l’hivern. Trieu-les amb les fulles mitjanes, no gaire grans, ja que, si no, tenen un gust lleugerament amarg. Rebutgeu les que estiguin massa pansides, ja que hauran perdut molt valor vitamínic.

Sembla una verdura humil, però està carregada de nutrients fonamentals per al nostre organisme. 100 g de bledes cobreixen el 25 % de les necessitats diàries de potassi, el 30 % de les de calci, la meitat del ferro, gairebé la meitat del magnesi i el 20 % de la vitamina E, a més d’aportar iode, àcid fòlic —essencial per a les embarassades—, betacarotens i una petita quantitat de vitamines del grup B. Són molt riques en fibra, i per tant són ideals per combatre l’estrenyiment. També són calmants, si es pateixen problemes digestius o intestinals, tenen un lleu efecte diürètic i alleugen les irritacions de les vies urinàries. A més, tenen efecte alcalinitzant i ens ajuden a no perdre minerals i a millorar problemes de pell com l’acne.

A l’hora de cuinar-les, sigueu generosos amb la quantitat, ja que les bledes, com els espinacs, són plenes d’aigua i se’n redueix molt el volum durant la cocció.

També com els espinacs, poden resultar un punt avorrides si es mengen bullides i només amanides amb oli i sal. Potser per aquest motiu, algun català curiós va decidir aplicar-los la mateixa fórmula que als espinacs i acompanyar-les d’all, panses i pinyons. El nom de la recepta no podia ser altre que el de ‘bledes a la catalana’. Certament, elaborar les bledes d’aquesta manera les converteix en una menja exquisida. Només cal bullir-les, escórrer-les bé per treure’ls l’aigua i saltar-les a la paella amb una mica d’all. El toc final el donaran els pinyons torrats i les panses, una combinació infal·lible, fórmula aplicada a tants i tants plats d’aquesta terra.

Conservació: és aconsellable dipositar-les dins d’una bossa perquè conservin la seva humitat i no es ressequin, i millor no esperar més de dos o tres dies a consumir-les després d’haver- les comprat. De les bledes es menja tant la fulla com la tija. Cada una d’elles permet fer preparacions diferents.

 

Redacció La Clau

Deixa un comentari