Publicat el 01/12/2016

El col·lagen és una proteïna que representa més del 30 per cent del total de les proteïnes que formen part de l’organisme dels mamífers, fet que la converteix en la més important.
La seva importància radica en què genera fibres molt resistents i flexibles, les anomenades fibres col·làgenes. Aquestes formen part de nombrosos teixits del nostre cos: articulacions, lligaments, ossos, tendons, cartílags, músculs, pell, vasos sanguinis, còrnia, genives, ungles i cuir cabellut.
L’estrès, una mala alimentació, la pol·lució ambiental, el pas dels anys, el desgast produït per l’exercici… En són molts, els agents que afecten negativament la salut i que hem de cuidar si no volem córrer el risc de patir problemes derivats d’aquest deteriorament (aparició d’arrugues, pèrdua d’elasticitat de la pell, caiguda del cabell, fragilitat de les ungles…).
El cos té capacitat de fabricar col·lagen, però amb el pas del temps aquesta capacitat es redueix. Amb trenta anys en generem la meitat que en l’adolescència, i en el cas de les dones aquesta pèrdua s’incrementa després de la menopausa, ja que el col·lagen està íntimament lligat als estrògens.
Per ajudar a fer que el nostre organisme formi més col·lagen de manera natural, cal que li donem els aliments necessaris per produir-lo. El cos necessita 3 components bàsics per fabricar-lo: proteïna, vitamina C i magnesi.
Una alimentació pobra en vitamines, minerals i col·lagen natural afavoreix la degradació d’aquesta proteïna i accelera l’envelliment, la inflamació i la pèrdua de flexibilitat dels teixits i articulacions de què forma part.
Abans era molt habitual posar potes de pollastre al caldo, tripa, cap i pota, genoll de vedella, i d’aquesta manera s’ingeria el col·lagen. Ara no hi ha temps per fer aquests plats. Els fems dels camps tampoc no són naturals, ara són sintètics i no aporten magnesi; tot un problema!
El magnesi és l’aliment que fa més falta a la dieta dels països desenvolupats; aquest mineral essencial té relació directa, juntament amb les proteïnes, amb la formació de col·lagen, i si no se’n fabrica una quantitat suficient és quan apareixen les malalties com l’artrosi o la osteoporosi. Obtenir col·lagen a partir de la dieta és força difícil; és recomanable fer una dieta amb aliments que n’evitin la degradació, entre els quals incloem cereals integrals, rics en vitamines del grup B, verdures de fulla verda i proteïna de bona qualitat, tant animal (parts gelatinoses) com combinació de vegetal amb cereal.
Al mateix temps s’ha d’evitar, sobretot, el sucre refinat i aliments que augmentin la glucèmia, ja que tenen relació amb el procés en què les molècules de sucre en excés s’adhereixen a les fibres de col·lagen, fent que aquest perdi força i flexibilitat.

Redacció La Clau

Deixa un comentari